Hlavní obsah

Kulturní výbor opět smetl zvýšení poplatků pro ČT

Právo, Novinky, Jana Perglerová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Kulturní výbor Sněmovny na středečním ranním jednání neschválil nový, už třetí návrh zákona o televizních a rozhlasových poplatcích, který počítal s postupným navyšováním koncesionářského poplatku pro Českou televizi a současně s postupným snižováním množství reklamy až na nulovou úroveň v roce 2010.

Foto: Archiv Slováckého muzea v Uherském Hradišti

Nad vinicí

Článek

Poslankyně Nováková po skončení jednání Právu řekla, že nejde o žádnou velkou prohru a že ve čtvrtek večer na rozhodující mediální komisi Sněmovny návrh projde. "Bylo to předjednané v koalici," dodala. Podle jejího názoru byl problém na jednání kulturního výboru v postoji poslankyně Taťány Fischerové (za US-DEU).

Vyšší poplatky a žádná reklama

Zamítnutý návrh, který na výboru přednesla poslankyně za ČSSD Eva Nováková počítal s tím, že koncesionářské poplatky se zvednou okamžitě po schválení zákona na 100 korun, od 1. ledna 2005 se sníží procento reklamy na 0,8 (nyní činí jedno procento vysílacího času). V roce 2007 by se poplatky zvýšily o dalších 35 Kč a reklama snížila na 0,4 procenta. V poslední fázi v roce 2010 by se podle návrhu zvýšil poplatek na 155 korun a reklama by se nevysílala s výjimkou vybraných sportovních a kulturních pořadů, "kde je nedílnou licenční podmínkou vysílání reklamy" (jde například o vrcholné šampionáty, olympiády apod.).

Generální ředitel ČT Jiří Janeček na výboru prohlásil, že by "nerad" o reklamu přišel, faktem ovšem je, že v roce 2010 by již měla běžet digitalizace televizního vysílání, což povede ke zvýšení počtu stanic a s tím souvisejícím změnám reklamního trhu.

Generální ředitel ČT Jiří Janeček na výboru prohlásil, že by "nerad" o reklamu přišel, faktem ovšem je, že v roce 2010 by již měla běžet digitalizace televizního vysílání, což povede ke zvýšení počtu stanic a s tím souvisejícím změnám reklamního trhu. Zrušení reklamy na ČT, které by vedlo k jejímu přesunu na komerční stanice, se nelíbilo člence výboru Táťáně Fischerové, která řekla: "Návrh poslankyně Novákové je nekoncepční, uvědomte si, že jste odpovědni za nastavení parametrů vysílání jednotlivých televizí."

Bludný kruh návrhů

Jde již o třetí návrh řešení situace. Původní návrh Petra Plevy z ODS (poplatky by platily všechny domácnosti), Taťány Fischerové (jenž byl podobný) a výše popsaný návrh tlumočený Evou Novákovou.

Předseda mediální komise Jaromír Talíř (KDU-ČSL) navrhl, že by se mohl vytvořit kompilát z návrhu Novákové (zvýšení poplatků) a Plevy (zlepšení výběru). To se líbilo i ministru kultury Pavlu Dostálovi. Ten přitom ještě v úterý večer před protestujícími umělci, jimž se nelíbil návrh na zvýšení DPH v oblasti kultury, uvedl:  "Byl jsem pověřen, abych zpracoval model, který by zajistil financování České televize do roku 2010 tak, aby v tom roce už nebyla nucena vysílat reklamy."

Po jednání komise Dostál dodal, že ví, že "návrh novely zákona ve znění, v něm byl předložen vládou nebude Sněmovnou schválen."

Odpustí České televizi DPH?

V kuloárech se však hned po jednání kulturního výboru začalo hovořit - zatím neoficiálně - o dalším návrhu, jak pomoci České televizi z finančních problémů - odpustilo by se jí  DPH. Veřejně ovšem nikdo z přítomných členů výboru tento návrh nechtěl komentovat, případně řekl, že o něm neví.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám