Hlavní obsah

Krajské ODS a TOP 09 kritizují návrh ke gigafactory

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zastupitelé Plzeňského kraje měli v pondělí schvalovat dohodu o zmenšení průmyslové zóny v Líních, kde možná Volkswagen postaví gigafactory. Nakonec ale bod z programu stáhli. Především opoziční ODS návrh kritizovala. Paradoxní je, že právě vláda v čele s premiérem Petrem Fialou (ODS) projekt za 120 miliard korun protežuje.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Letiště Líně během Dne otevřených hangárů.

Článek

Ostatně kabinet o dokumentu měl už ve středu jednat. „Chtěli jsme mít shodu napříč politickým spektrem, ne jít na sílu,“ zdůvodnil plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti), proč nakonec většina zastupitelů hlasovala pro stažení bodu z programu.

Problémy a dezinformace

V dokumentu se stát zavazuje, že plánovaný podnikatelský park bude mít místo původních 700 hektarů pouze zhruba 280. Garantuje rovněž, že zajistí potřebnou infrastrukturu.

Dohodu už posvětila většina dotčených obcí, teď byla řada na hejtmanství. Jenže jednání se nečekaně zadrhlo. „To, že jsem členem vlády, která projekt podporuje, prostě neznamená, že zastupitelé našeho klubu automaticky řeknou ano, jsme pro,“ zdůraznil zastupitel a plzeňský exprimátor Martin Baxa (ODS), který je ministrem kultury.

Podle senátora a šéf a zastupitelského klubu ODS Pavla Karpíška je projekt stále zahalen dezinformacemi a komunikačními problémy. Poukázal, že vyřešený není třeba osud letecké záchranky. „Tato dohoda negarantuje, že záchranka zůstane v líňském areálu nebo v jeho blízkém okolí,“ podotkl.

Buď bude dohoda schválena v téhle podobě, nebo vůbec. Dotčené obce už s ní souhlasily.
hejtman Rudolf Špoták (Piráti)

Vláda nejdříve tvrdila, že při výstavbě gigafactory se záchranka přesouvat nebude. Jenže nedávno ministr Vlastimil Válek (TOP 09) přiznal, že pro ni už hledají náhradní plochu.

Zdá se, že jednotný názor ovšem nemají ani v koalici. Výtky totiž přednesl například plzeňský primátor a zastupitel Roman Zarzycký (ANO). Nechal se slyšet, že odmítá kupovat zajíce v pytli. „Vláda bohužel dál neplní sliby a nikdo neví, jak se Volkswagen rozhodne,“ sdělil. Hlasování pro zmenšení zóny podnikatelského parku bere jako souhlas s jejím vznikem. „Materiál byl nakonec stažen i díky hlasům z ODS a TOP 09, které se postavily centrální vládě. A to je dobrá zpráva,“ doplnil.

Podle hejtmana Špotáka se však obsah dokumentu už nezmění. „Buď bude dohoda schválena v téhle podobě, nebo vůbec. Dotčené obce už s ní souhlasily. To bychom se vrátili úplně na začátek,“ řekl. Jeho náměstek pro dopravu Pavel Čížek (STAN) se domnívá, že návrh je dobře připraven a zásadně by obcím kolem Líní pomohl.

S tím souhlasil starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany). „Pro nás je nejdůležitější zabránit, aby blízko našich obcí vznikla zóna, do které se vejde leccos. Smlouva sama neposouvá záměr gigafactory dopředu. Dostáváme dárek z nebes v podobě dvou set osmdesáti hektarů,“ tvrdí Sobotka.

Návrh dohody už schválily kromě Dobřan také Líně, Zbůch, Stod, Vstiš a Chlumčany. Nová Ves, která vlastní klíčové pozemky, je vázaná referendem. To ji zavazuje se proti obří továrně na výstavbu baterií do elektroaut bránit. Volkswagen se dosud nerozhodl, kde nakonec bude. Vybírá si mezi Českou republikou, Maďarskem a Polskem.

Čtyři obce kývly na dohodu o zmenšení průmyslové zóny v Líních. Nová Ves nesmí, je vázaná referendem

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám