Hlavní obsah

Jaký to má smysl? Řidiči nechápou, proč zmizela pražská část D1

Změna úvodního úseku dálnice D1 z pražského Chodova do Průhonic na silnici I. třídy vyvolala u řady řidičů otázky po důvodech a smyslu tohoto kroku. Ten vychází z memoranda, které ministerstvo dopravy uzavřelo s Prahou v roce 2017 a je podmínkou pro povolení dostavby Vestecké spojky.

Foto: Josef Horázný, ČTK
Článek

Z dohody mezi ministerstvem a městem plyne, že dálniční komunikace nacházející se uvnitř Pražského okruhu - stále nedokončeného - by měly být jakožto místní komunikace ve vlastnictví města, zatímco dálnice, respektive silnice I. třídy nacházející se vně okruhu budou v majetku státu pod správou ŘSD.

Z hlediska řidičů se změnil především charakter komunikace. Z 5,2 kilometru dlouhého úseku dálnice z Chodova do Průhonic se stala místní komunikace I. třídy. To znamená zejména snížení nejvyšší povolené rychlosti ze 130 na 110 kilometrů v hodině.

Tento krok nesou někteří řidiči nelibě, zatímco někteří obyvatelé obcí kolem dotčeného úseku jej kvůli snížení hluku vnímají pozitivně. Úsek je zároveň možno využít bez poplatku.

D1 u Prahy přestala být dálnicí. Až do Průhonic se smí jet nejrychleji 110 km/h

Domácí

Ačkoliv se tak dálnice D1 formálně zkrátila a fakticky začíná až na hranicích metropole a Středočeského kraje, v memorandu bylo stanoveno, že stávající staničení dálnice zůstane zachováno. Kilometráž exitů a odpočívek se tak nemění.

A důvod?

Důvod změny charakteru komunikace podle dokumentu spočívá ve změně jejího významu. Ta souvisí s vizí zprovoznění dalších úseků Pražského okruhu, z něhož zatím funguje pouze jihozápadní část a úsek mezi D10 a D11 o celkové délce čtyřiceti kilometrů.

V úseku mezi Chodovem a Průhonicemi je zároveň naplánováno mimoúrovňové křížení s Vesteckou spojkou. Tato komunikace, která po dokončení bude spojovat oblasti Vestce a Jesenice s aglomerací sídlišť na jihu Prahy, by kvůli stanovisku ministerstva vnitra, uplatněném v územním řízení, nemohla získat stavební povolení, pokud by úsek mezi Chodovem a Průhonicemi zůstal dálnicí.

Foto: Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje

Vestecká spojka

„K definitivní změně dopravního významu vyřazovaného úseku dále dojde po realizaci jihovýchodního segmentu Pražského okruhu (stavba 511),“ uvádí memorandum ohledně stavby další části okruhu, která spojí D1 a D11 na východě Prahy. Úsek by se mohl začít budovat příští rok.

První část okruhu byla uvedena do provozu v roce 1984, zatím poslední v roce 2010. Jakkoliv jde o okruh kolem Prahy, stavba je v gesci státu a hlavní město nemá na rychlost výstavby zásadnější vliv.

Foto: Mapy.cz, Novinky

Plánovaná dostavba Pražského okruhu

Anketa

Jaký je váš názor na snížení rychlosti v úseku mezi Chodovem a Průhonicemi?
Vadí mi
52,7 %
Nevadí mi
38,8 %
Vítám ho
8,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 9702 čtenářů.

Dálnice D1 bude po 55 letech hotová. Začala stavba posledního úseku

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám