Článek
Na stavbě dálnice D8 na 53. kilometru jsou práce v plném proudu. Momentálně zde probíhá dostavba posledního dvanáctikilometrového úseku. Současná vedra bývají nejhorší pro pracovníky u strojů, které pokládají asfaltovou směs na silnici – finišerů. Teplota živičné směsi, takzvané balené, totiž dosahuje až 180 stupňů. Dělníci navíc musejí mít podle bezpečnostních pokynů ochranný oděv a pevné boty.

Teplota živičné směsi měřená pomocí termokamery.
„V těchto tropických teplotách je to náročnější. Vedro nás zasahuje dvojnásobně. Jak zespoda od balené, tak od sluníčka. Je to někdy náročné a člověk se svléknout nemůže, z hlediska bezpečnosti to ani nejde. Přestávky máme docela často. Se stroji se v takovém vedru jede pomaleji, ne na kilometry daleko,“ řekl strojník Jan Jungr.
Lépe jsou na tom řidiči válců nebo bagrů, kteří se nedostanou přímo k rozpáleným materiálům. Moderní stroje navíc mají většinou klimatizaci.
„V rámci těchto tropických teplot se snažíme našim zaměstnancům pomoci co nejvíce. Mají zvýšený přísun tekutin, mají častější přestávky, navzájem se hlídají, více se střídají a před horkem se mohou ukrýt i do přistavené maringotky. Harmonogram se podle počasí neupravuje, všechny práce, které jsou naplánované, se musejí udělat,“ sdělila Iveta Štočková, tisková mluvčí Eurovia CS.

Pokládání nového povrchu na dálnici D8.
Po domluvě s investorem se občas může posunout začátek pracovní doby na brzké ranní hodiny. Jindy se zase pracuje déle, pracovníci organizují práci tak, aby fyzicky náročné činnosti byly prováděny mimo nejteplejší část dne.