Hlavní obsah

ČSSD míří na zelené, Špidla varuje před důsledky klimatických změn

Novinky, jov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Sociální demokraté začali cíleně mířit na voliče zelených. Hlavní tváří této strategie se má stát stínový ministr životního prostředí a bývalý premiér Vladimír Špidla. Na pondělním setkání s novináři Špidla představil temnou verzi vývoje, kdy v důsledku klimatických změn nebude za třicet let dostatek vody na provoz elektráren.

Foto: Milan Malíček , Právo

Vladimír Špidla

Článek

„Sociální demokracie tím symbolizuje, že to bere vážně,“ komentoval Špidla svou novou úlohu ministra životního prostředí. A hned varoval před důsledky klimatických změn. „To, že klimatické změny přicházejí, je zřejmé,“ řekl. Podle Špidly hrozí, že za 30 let bude ve Vltavě o 30 procent méně vody.

A to by mohlo ohrozit provoz Jaderné elektrárny Temelín, která je na vodě z Vltavy závislá, využívá ji k chlazení. „Je otázkou, zda bude mít Temelín dost vody,“ podotkl Špidla. Ten samý problém se podle něj může týkat i tepelných elektráren, které ke svému provozu nutně též potřebují vodu.

Klimatické změny mohou přinést podle Špidly i další negativní jevy. Jmenoval možnost rozšíření malárie komáry na Třeboňsku nebo v Podyjí. Špidla přitom představil plán na obnovu schopnosti krajiny zadržovat vodu. Hovořil o rekonstrukci niv a budování velkého množství malých rybníků.

Zemanův plán zavrhl

Špidla v rámci ČSSD rozhodně nepatří mezi příznivce prezidenta Miloš Zemana. V úterý odmítl vybudování vodního kanálu Dunaj–Odra–Labe, který Zeman razantně prosazuje. „To nemá z žádného hlediska cenu,“ prohlásil stínový ministr životního prostředí s tím, že by kanál nebyl využit. „Na to žádný dopravní tok nepřevedete, to je omyl,“ poznamenal. Podle Špidly je třeba v případě tohoto projektu se dohodnout s Německem, s Rakouskem, zda dovolí brát vodu z Dunaje, a s Polskem, zda povolí čerpání z Odry. Potíž je také s překonáváním Beskyd. „Je otázka, jestli železniční doprava není dostatečná náhrada,“ doplnil.

Reklama

Výběr článků

Načítám