Článek
Průzkum zveřejněný koncem týdne kanadským serverem CBC NEWS oslovil 23 tisíc respondentů ve 23 průmyslově vyspělých zemích. Zjišťoval jejich výhrady ke službám, s nimiž se setkávají v běžném životě.
Na jejich nízkou kvalitu si stěžoval téměř každý druhý Čech. V pořadí národů je to nejvíce ze sledovaných evropských zemí, kde činí průměr 36 procent. Našinci výrazně ovládli i střední Evropu. V Polsku a v Maďarsku měl výhrady k servisu pro zákazníky jen jeden ze čtyř.
Světový žebříček suverénně ovládli Brazilci se dvěma třetinami nespokojenců. Jejich průměrný počet v přepočtu na všech 23 zkoumaných států přitom činí 38 procent. Vůbec nejméně jich bylo v Rusku a v Japonsku.
Jsou i ostýchavci
Češi by ovšem v nově zveřejněném žebříčku stěžovatelů mohli být ještě výše. Ukázal to před několika měsíci průzkum Evropské komise, podle něhož našinci vedou žebříček národů EU v nepodaných stížnostech. Třináct procent Čechů přiznalo, že mívá pocit, že by mělo nějaké zboží nebo službu reklamovat, ale neudělá to.
Zazněly přitom výhrady k dodávkám energií, veřejné pozemní dopravě a k bankovním službám. V tom se ČR nijak nelišila od zbytku Unie.
Dotázaným vadily především vysoké a netransparentní ceny poskytovaných služeb, v případě energií a bank i případný složitý přechod ke konkurenci. Průzkum celkově ukázal, že s běžnými službami je v EU spokojeno jen šest občanů z deseti.
Pozor na pivo
Fňukání Čechů má ovšem reálné kořeny. Alespoň o tom svědčí kontroly a průzkumy úřadů či institucí dohlížejících na blaho zákazníků. Například Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) v červnu zveřejnilo test padesáti restaurací v osmi městech zaměřený na podávání správné míry piva. Ukázal, že tzv. podmíráka dostanete v každém čtvrtém podniku. Nejhorší byly ty v Brně a Ostravě.
A reklamace? Ty se skoro v polovině případů ukázaly jako nejisté, navíc s hrozbou hádky s obsluhou.
Právě kvalita jídla patří k častým výhradám Čechů, které následně řeší pověřené úřady. Třeba Státní zemědělská a potravinářská inspekce zajistila loni 5878 vzorků potravin nevyhovujících předpisům. Šlo o nekvalitní ovoce a zeleninu, víno, maso a masné výrobky, čokolády a cukrovinky, mléčné výrobky a ochucovadla.
| Kolik si stěžovalo lidí | ||
|---|---|---|
| Pořadí | Stát | % | 
| 1. | Brazílie | 65 | 
| 2. | Mexiko | 56 | 
| 3. | Argentina | 49 | 
| 4.–5. | Česko | 47 | 
| Indie | 47 | |
| 6. | Španělsko | 46 | 
| 7. | Velká Británie | 45 | 
| 8.–9. | Spojené státy | 44 | 
| Kanada | 44 | |
| ... | ||
| 21. | Turecko | 22 | 
| 22. | Rusko | 18 | 
| 23. | Japonsko | 17 | 
| Zdroj: Ipsos Reid survey | ||