Hlavní obsah

Z rychlíkové trati cyklomagistrála. Koleje u Plzně už brzy nahradí asfalt

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plzeň

Bude to nejzásadnější projekt pro cyklisty v historii Plzeňského kraje - šestikilometrová asfaltová stezka vedená po tělese někdejší rychlíkové trati z Plzně na Prahu. Práce už začaly, hotovo by mělo být ještě před létem, do začátku hlavní sezony.

Stavba cyklostezky na náspech bývalé železniční trati Plzeň–PrahaVideo: Blažek Ivan, Novinky

 
Článek

„Chceme stezku otevřít nejpozději na konci května,“ řekl Novinkám náměstek plzeňského hejtmana Pavel Čížek (STAN). Tři a půl metru široký pás povede od plzeňské okrajové části Bukovec až k Chrástu - ještě v roce 2018 tudy denně jezdily desítky vlaků, pak to nejvytíženější dráha v regionu vzala zkratkou přes nově otevřený ejpovický tunel. Správa železnic si posléze odvezla pražce, koleje i další vybavení.

Foto: Ivan Blažek

Rozjela se stavba cyklostezky z plzeňského Bukovce do Chrástu.

„Celkové náklady budou činit sedmatřicet milionů, z osmdesáti procent by je měla pokrýt evropská dotace,“ uvedl Čížek. Podle Vladimíra Kroce, krajského koordinátora pro výstavbu cyklostezek, jde o největší investici svého druhu v celém regionu. „Pokud jde o jeden ucelený projekt, tak určitě ano,“ potvrdil Kroc. Pro srovnání: jiná významná cykloakce, lávka přivěšená na viadukt přes hracholuskou přehradu, přišla na zhruba šestnáct milionů.

Kraj zaplatí úsek k Bukovci, město krátkou, třísetmetrovou spojku ke stávajícím cyklotrasám. Radnice ale plánuje i pokračování dál směrem ke čtvrti Doubravka. V tomto přes dva kilometry dlouhém úseku půjde o skutečnou cyklomagistrálu. Využije šířku náspů někdejší dvoukolejné dráhy, na 5,5 metru široké komunikaci bude prostor i pro in-line bruslaře.

„Doděláváme dokumentaci, letos chceme začít stavět, a ještě tento rok by mohlo být hotovo,“ sdělil náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar (STAN) a dodal: „V rozpočtu máme připraveno 27,5 milionu korun, uvidíme, jak dopadne soutěž.“

A ještě posed

U nástupního místa - nedaleko portálu ejpovického tunelu - chystá dotčený městský obvod volnočasovou zónu s vyhlídkou na výjezd z tunelu i na Psovské údolí u Berounky. „Říkáme tomu pracovně posed,“ prozradil doubravecký starosta Tomáš Soukup (ANO). „V plánu je kromě vyhlídky také třeba centrum pro cyklisty, pumptrack, jednoduché občerstvení, pobytová loučka. Zatím je hotová studie, v dubnu ji představíme veřejnosti,“ doplnil starosta.

Cenový odhad se pohybuje kolem dvaceti milionů. „Když to vyjde, zahájíme práce příští rok,“ uzavřel Soukup.

Na kole po viaduktech. Trať u Stodu na Plzeňsku se má změnit v cyklostezku

Cestování

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám