Hlavní obsah

Muzeum připomíná tradici hornictví v Jestřebích horách

Muzeum pod širým nebem připomíná v Malých Svatoňovicích letos dvacátým rokem čtyřsetletou tradici dobývání černého uhlí v Jestřebích horách na Trutnovsku. Důlní technika, která by jinak skončila ve šrotu, stojí seřazená u bývalého dolu Zdeněk Nejedlý na kousku úzkokolejky, kudy se kdysi vozilo uhlí k malosvatoňovickému nádraží.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Unikátní, 120 let starý nýtovaný vozík představuje svého druhu jediný zachovalý exemplář.

Článek

„Nedávno jsme díky dotaci ministerstva kultury rozšířili expozici o ukázku unikátních sbíječek,“ přiblížil Petr Novotný ze společnosti Ida, která okolo dvacítky kusů nejcharakterističtější důlní techniky po likvidaci Žacléřsko-svatoňovického revíru v roce 1990 zachránila a nadále je udržuje v optimálním stavu.

„Ročně to přijde na zhruba 150 tisíc korun, ale těch peněz nelitujeme. Vstupné nevybíráme. Chceme, aby se na hornictví, jež bylo odnepaměti s tímto krajem spojeno, nezapomnělo. Vždyť i můj táta, děda, praděda a prakticky celá rodina pracovali po generace na dolech,“ vzpomněl bývalý důlní mechanik a dnes majitel společnosti Ida Miroslav Novotný.

Mají řadu unikátů

Řada exponátů Terénní expozice důlních strojů, jak autoři muzeum nazvali, patří mezi skutečné unikáty, které nejsou jinde k vidění. Vystaveným strojům, jež měly pracovní místa hluboko pod zemí, dominuje kolekce důlních vozíků s nejstarším, 120 let starým nýtovaným huntem, jak se těmto pomůckám na dopravu uhlí přezdívalo. Malosvatoňovické muzeum vystavuje jediný zachovalý kus.

Hrad Doubravka zve k návštěvě nově otevřené zbrojnice

Tipy na výlety

Kolekci kolejových vozíků od nejstarších po poslední typy z roku 1990 doplňuje speciální vůz pro dopravu mužstva v důlních chodbách. Vozy schopné pojmout 12 horníků, vyráběné ve Frýdku-Místku, začaly sloužit v podzemí od počátku 70. let minulého století. Havíře předtím přepravovaly obyčejné hunty určené pro dopravu uhlí.

Unikátní kdysi byla i 1300 metrů dlouhá úzkokolejka z roku 1864 se sedmnáctimetrovým převýšením, kudy zprvu koně tahali vozíky s uhlím na nádražní překladiště. Koňskou sílu později nahradila parní a nakonec elektrická lokomotiva. Historie úzkokolejky skončila v roce 1983, kdy byl provoz tzv. svatoňovické tramvaje ukončen.

„Plán obnovit úzkokolejku nemáme, i když by šlo o atraktivní záležitost. Provoz něčeho podobného přináší řadu rizik. Sami bychom trať provozovat nemohli,“ podotkl Miroslav Novotný.

Práci hluboko pod zemí přibližují v muzeu pod širým nebem obloukové ocelové výztuže důlních chodeb, tzv. hajcmany, dopravní vrátky, důlní lokomotivy, kombajny a další technika.

Blovický zámek se dočká depozitáře

Cestování

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám