Hlavní obsah

Slovenská strela pózovala v dobovém prostředí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Unikátní historický motorový vůz Slovenská strela zamířil uplynulou sobotu na jih Moravy, aby se zvěčnil na místech, která připomínají dobu jeho vzniku v roce 1936. Železniční stanice Hrušovany nad Jevišovkou na Znojemsku a Nemotice na Vyškovsku byly jasným cílem - mají totiž historické zabezpečovací zařízení s mechanickými návěstidly.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Marek Říha z Chornického železničního klubu doprovázel jízdu Slovenské strely v dobové uniformě.

Článek

„Primárním cílem bylo zachytit Slovenskou strelu tam, kde zůstal dochovaný ráz první republiky,“ řekl Právu Petr Tylšar z Klubu přátel kolejového autobusu. Ten celou akci pořádal.

Strela využila i železniční stanici Nemotice, která je součástí takzvané vlárské trati. Tak se se říká trati z Brna do Veselí nad Moravou, jde o dvoukolejnou trať bez elektrifikace, připomíná tak někdejší podobu hlavního tahu mezi Prahou a Bratislavou. Je tedy vhodná pro snímky evokující původní provoz motoráku.

Je to národní kulturní památka

Motorový vůz pochází z roku 1936 a byl vyrobený ve dvou exemplářích. Zatímco první v roce 1960 zcela vyhořel, druhý byl sice zapsaný mezi národní kulturní památky, ale dlouhá léta chátral, nejprve vystavený povětrnostním vlivům, později alespoň pod přístřeškem. Vloni skončila jeho náročná renovace a cílem cesty na jih Moravy bylo pořídit snímky pro prezentaci umu někdejších tatrováků i všech, kdo se o jeho renovaci zasloužili.

Vlakem po hradech Trentina s českou stopou

Cestování

„Výprava se uskutečnila přesně do roka a do dne od okamžiku předání zrekonstruovaného vozu do depozitáře výrobce,“ řekl Tylšar s tím, že společnosti Tatra Trucks, a. s. chtěli dát dobově laděné snímky.

„Aby měly skutečně prvorepublikový ráz, pozvali jsme i Salon první republiky. Jsou tu jeho členové v dobovém oblečení. A přijel i Chornický železniční klub, rovněž v dobových železničářských uniformách,“ řekl Tylšar.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Pro potřeby dokumentace jeli ve vlaku i cestující a doprovod v dobovém oblečení.

V Jevišovce se na cestě vedle legendárního vlaku postavilo i několik neméně legendárních automobilů. Stejně jako u Slovenské strely je zdobí logo kopřivnické továrny. Své skvosty přivezli členové Veterán TATRA klubu Bystřice nad Pernštejnem.

Pořadatelé celé akce názvem svého uskupení Klub přátel kolejového autobusu odkazují na začátky, kdy se parta nadšenců starala o jiný motorový vůz zvaný věžák z rodiny prvorepublikových kolejových autobusů.

„Původně jsme se věnovali veřejným akcím, teprve později jsme se přeorientovali spíše na tematické jízdy pro menší okruh zájemců. Vlastně v tom jedu už patnáct let, to je přesně půl života,“ řekl Petr Tylšar, který výpravou do Nemotic a Hrušovan symbolicky oslavil třicátiny.

Návštěvníci památek se začínají vracet

Cestování

Reklama

Výběr článků

Načítám