Článek
Kromě toho, že vyšší návštěvnost potvrzují jednoduše přímo místní průvodci a instituce, je tento trend potvrzen i patřičnou a této generaci odpovídající metodou - analýzou dat z mobilů zpracovanou v centru pro umělou inteligenci.
„Jarní měsíce roku 2025 přinesly výrazný meziroční nárůst návštěvnosti o desítky procent ve všech sledovaných lokalitách. Tento rekordní růst nelze vysvětlit výkyvy počasí ani jinými dlouhodobými trendy. Největší podíl na něm měli mladí lidé do 25 let,“ shrnul hlavní zjištění Petr Netolický, produktový manažer Centra pro umělou inteligenci O2 Dataclair.ai, které analýzu zpracovalo na základě agregovaných a anonymizovaných dat z dubna až června letošního roku.
Nárůst o stovky procent
Návštěvnost všech sledovaných lokalit, tedy Kutné Hory, Suchdola a státního hradu Trosky, meziročně nejvíce vzrostla už v dubnu, tedy krátce po vydání druhého dílu hry.
Z dat operátora také vyplývá, že do těchto míst začali v letošním roce ve velké míře vyrážet hlavně mladí lidé.
„Výsledky analýzy jasně ukazují, že hra měla zásadní dopad na zvýšení návštěvnosti mladých lidí z generace Z. Ta se po vydání hry stala ve všech sledovaných lokalitách jednoznačně nejvíce zastoupenou skupinou návštěvníků,“ potvrdil Netolický.

Ve hře jsou použita jako kulisy reálná místa, jen se vrátila do středověku.
V Suchdole počet mladých lidí do 25 let v období dubna až června podle něj meziročně vzrostl o 310 procent, na hradě Trosky o 290 procent a v Kutné Hoře téměř o 250 procent. Zdrojem těchto dat je komunikace SIM karty účastníků s telefonní sítí.
Hrají kostky a zpívají
Čísla potvrzují i správci památek. „Rekordní zájem jsme zaznamenali hlavně v jarních měsících, například květnová návštěvnost byla nejvyšší za celou dobu, kdy je státní hrad Trosky zpřístupněn veřejnosti. Prohlédlo si ho přes 16 tisíc návštěvníků oproti loňským deseti tisícům,“ uvedla Lucie Bidlasová z Národního památkového ústavu. Potvrdila současně mladší skladbu návštěvníků a změnu jejich chování.
„Hrají zde kostky nebo spontánně zpívají na pódiu, čímž přenášejí herní fikci do reality,“ popisovala Bidlasová.

Ve hře jsou použita jako kulisy reálná místa, jen se vrátila do středověku.
„Hra má obrovský potenciál zviditelnit Česko ve světě, a to i mezi skupinami návštěvníků, které bychom běžnými kampaněmi jen těžko oslovili,“ připustil ředitel české centrály cestovního ruchu CzechTourism František Reismüller.
Pro tyto specifické turisty, kteří chtějí herní svět porovnat s realitou a vydávají se po stopách středověkého hrdiny Jindřicha ze Skalice, vznikl i průvodce, který nabízí konkrétní výletní tipy po nejvýraznějších místech děje, a také portál kcdlive.eu.
„Funguje jako místo prezentace zážitků a forma katalogu, kde si zájemce vybere, co ho nejvíc zajímá a co v jednotlivých destinacích může zažít,“ vysvětlil koordinátor projektu Ondřej Slačálek. Tento projekt se představil na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace.
Ukázka ze hry Kingdom Come: Deliverance II
Nebezpečná střední Evropa
Samotná hra Kingdom Come: Deliverance II je zasazena do krásného a nebezpečného světa střední Evropy v 15. století.
Nabízí skutečný RPG zážitek v otevřeném světě, protože hráč řeší úkoly různými způsoby, zatímco rozvíjí hráčskou postavu Jindřicha ze Skalice podle svých činů, které utvářejí i svět kolem něj.
„Bojový systém Kingdom Come: Deliverance II byl přepracován, aby byl přístupnější, ale zároveň zůstává věrný své povaze – je to znázornění skutečného středověkého bojového umění od elegantního šermu po smrtící střelecké útoky, jako jsou nově přidané kuše či rané zbraně na střelný prach,“ uvádějí tvůrci.
V recenzi na serveru Novinky.cz dostal druhý díl Kingdom Come po právu hodnocení 100 %, jde totiž o jedno z nejlepších RPG v celé herní historii. Celou recenzi si můžete přečíst v dřívějším článku.

Ukázka ze hry Kingdom Come: Deliverance II