Hlavní obsah

Orlickoústeckem a Svitavskem budou jezdit ekologické vlaky

Pardubice

Z Litomyšle do Vysokého Mýta, z České do Moravské Třebové nebo z Ústí nad Orlicí přes Letohrad do Králík začnou jezdit elektrické bateriové vlaky. Nahradí dosud používané dieselové soupravy. Pardubický kraj uspěl se žádostí na jejich pořízení a získal 1,4 miliardy korun. První cestující by jimi mohli začít jezdit v roce 2029.

Foto: Pardubický kraj

Bateriový elektrický vlak si kraj otestoval na zkušební jízdě z Pardubic do Červené Vody.

Článek

Nové soupravy jsou šetrnější vůči životnímu prostředí a také komfortnější. Na jedno nabití ujedou 80 kilometrů s maximální rychlostí 120 kilometrů v hodině. Pojmou 140 cestujících a na elektrizované trati jsou napájeny přímo z trakčního vedení, které také dobíjí baterie. Vlaky jsou bezbariérové a klimatizované. Je v nich dostatek místa pro přepravu kočárků, osob na vozíku i pro jízdní kola.

„Získání dotace považuji za obrovský úspěch, na druhou stranu je to finanční závazek pro kraj. Celkové uznatelné náklady projektu činí 2,062 miliardy korun s dotací ve výši 1,443 miliardy korun. Bez dotace je pořízení takových jednotek pro rozpočet Pardubického kraje prakticky nereálné,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (3PK).

Z Modernizačního fondu placeného Evropskou unií si na peníze sáhne devět krajů včetně Prahy. Obměnu vlakových souprav řeší Pardubický kraj poměrně dlouho. V lednu si elektricko-bateriový vlak zástupci kraje vyzkoušeli na trase z Pardubic do Červené Vody.

Trať by nebylo třeba elektrifikovat

Pardubický kraj chce soupravy nasadit na tratích, kde dopravce využívá dieselové jednotky. „Soupravy bychom chtěli využít například na trati Litomyšl – Vysoké Mýto – Česká Třebová – Moravská Třebová nebo například na trati z Ústí nad Orlicí přes Letohrad do Králík. Pokud vše dopadne dle našich očekávání, nebude tak nutné na některých tratích měnit infrastrukturu například její elektrifikací,“ řekl Netolický.

„Nahrazená starší vozidla budeme moci v rámci pravidelné obměny poslat jinam. Tato mimořádná příležitost nám tedy pomůže skokově urychlit potřebnou obměnu,“ řekl krajský radní pro dopravu Ladislav Valtr (ODS).

Foto: Pardubický kraj

V Dolní Lipce trať elektrifikovaná není, tady by ekologický vlak musel jet na bateriový zdroj.

Kraje, které ve výzvě uspěly, uzavřou do konce roku 2026 s dopravci smlouvy o veřejných službách. Kraje, které prozatím nebyly úspěšné, mají stále možnost na peníze dosáhnout, ovšem za předpokladu, že se stávajícím projektům podaří snížit cenu vlivem výběrových řízení, nebo odstoupením od záměru některého z úspěšných krajů.

Největší projekt v hodnotě čtyř miliard korun připravila Praha. Pod čarou skončili například Karlovarský, Středočeský, Olomoucký nebo Jihomoravský kraj.

V Pardubickém kraji zajišťují regionální vlakovou dopravu dva dopravci, a to České dráhy a Leo Express. Kraj zde objednává 5,2 milionu vlakových kilometrů. Na železniční dopravu vynaloží v roce 2025 přibližně 916 milionů korun.

Související témata:

Výběr článků

Načítám