Článek
Až do roku 1992 byly ve staničních kolejích instalovány ozubnicové hřebeny včetně navazujících tří ozubnicových výhybek, což z ní činilo technický unikát. Ovšem právě v roce 1992 byla odstraněním výhybek zrušena předjízdná staniční kolej a zůstala zde zachována jediná dopravní kolej, již bez ozubnice, s nájezdy na ozubnici na začátku a na konci obvodu stanice.

Pohled na kompletně smontované výhybky na montážním pracovišti výrobce
„Obnova dopravny umožní nejen efektivnější řízení provozu a křižování vlaků, ale zároveň přispěje k uvedení historicky cenné železniční trati do původního, autentického stavu tak, jak byla koncipována počátkem 20. století,“ řekla za správce infrastruktury ředitelka Oblastního ředitelství Správy železnic v Hradci Králové Pavla Kosinová.
Trať je osazena dvoulamelovou Abtovou ozubnicí, která umožňuje bezpečný pohyb vlaků na strmých úsecích. Zdejší trať totiž překonává výrazný sklon až 58 ‰. Přímo ve stanici Dolní Polubný je sklon dopravní koleje 23,9 ‰ a hraničí se sklonem 55,8 ‰. Dvě výhybky budou umístěny na obou záhlavích stanice a jedna bude sloužit jako odbočná výhybka pro manipulační kolej do prostoru nákladiště.
Výhybky budou přestavovány nejprve ručně pomocí standardního výměníku se závažím, ale konstrukčně jsou připraveny na dodatečnou montáž elektromotorického přestavníku. Jejich součástí je také elektrický ohřev pro zajištění bezproblémové funkčnosti v zimě.

Historické jízdy patří k oblíbeným turistickým atrakcím.
Podle Lukáše Raifa ze společnosti DT - Výhybkárna a strojírna se jedná o jednu z mála normálně rozchodných tratí s ozubnicí integrovanou do výhybek ve střední Evropě.
„Nejbližší normálně rozchodná ozubnicová trať i s výhybkami je pak v Budapešti na vrchol Svábhegy, avšak s ozubnicí systému Strub. V České republice bude díky celkové rekonstrukci trati a výhybny v Dolním Polubném tedy systém Abtovy ozubnice opět plně funkční v původním konstrukčním rozsahu. Nové výhybky, které jsme dodali, jsou výjimečné nejen svou technickou náročností, ale i historickým významem. Jsme hrdí, že můžeme přispět k obnově tohoto evropského technického unikátu,“ uvedl Raif.
Ozubnicová trať Tanvald - Kořenov prochází rozsáhlou rekonstrukcí od letošního dubna a dokončena má být 30. října. Kromě výměny ozubnicových výhybek projekt zahrnuje také rekonstrukci pražcového podloží, instalaci nové ozubnice, sanaci skalních zářezů, obnovu přejezdových konstrukcí i úpravu nástupišť ve stanicích Desná a Dolní Polubný a na zastávce v Kořenově.
Nostalgické jízdy vlaků v Kořenově pokračují
Kvůli rekonstrukci nejezdí na trati vlaky, ani se nekonají oblíbené nostalgické jízdy. O ty ovšem milovníci železnice nepřijdou.
„Historický provoz pokračuje i během omezení. Mezi Kořenovem, Harrachovem a Szklarskou Porębou Górnou budou jezdit jak pravidelné motorové vlaky, tak i parní vlaky, které nabídnou jedinečný zážitek z horské jízdy s nostalgickou atmosférou,“ láká zájemce Petr Prokeš ze spolku Zubačka provoz, který nostalgické jízdy organizuje.
Od poloviny června až do 14. září pak ve spolupráci s Kolejemi Dolnosląskými zajišťuje spolek provoz pravidelných vlaků mezi Harrachovem a Szklarskou Porębou Górnou. Vlaky jezdí denně, souběžně s autobusy náhradní dopravy a umožňují i přepravu jízdních kol. V pracovní dny vyjíždí 8 párů vlaků, o víkendech dokonce 10 párů.
Provoz na Zubačce v létě 2025
Pravidelné motorové vlaky (Kořenov -)Harrachov–Szklarska Porębą Górna
Až do 14. září 2025 je zajištěn pravidelný provoz osobních vlaků vedených historickými motorovými vozy řady 810. V pracovní dny vyjíždí 8 párů vlaků, o víkendech dokonce 10 párů. Vlaky jezdí souběžně s autobusy náhradní autobusové dopravy a zajišťují i přepravu jízdních kol.
Parní vlaky přes hory i do Polska
O víkendu 5. a 6. července se na trať Kořenov–Harrachov–Szklarska Poręba Górna vydají parní vlaky, které nabídnou výjimečný zážitek z jízdy přes Jizerské hory a Krkonoše. Parní provoz pokračuje i ve dnech 18.–20. července, kdy budou parní vlaky jezdit mezi Kořenovem a Harrachovem. Předprodej jízdenek je možný na stránkách: jizdenky.zubacka.cz.
Modelářský víkend a s Rohozcem na Zubačku
O víkendu 5.–6. července se uskuteční tradiční Modelářský víkend na Zubačce. Ve Výtopně Kořenov bude připravena výstava železničních modelů všech měřítek a další doprovodný program.
V sobotu 19. července proběhne akce S Rohozcem na Zubačku, která propojí nostalgii železniční dopravy s ochutnávkou piv, limonád a dalších nápojů z Pivovaru Rohozec. Nebudou chybět komentované prohlídky výtopny a program pro rodiny s dětmi.
Muzeum
Po celé léto je v Kořenově denně otevřeno Muzeum ozubnicové dráhy, které návštěvníky seznámí s historií jedinečné horské trati Tanvald–Kořenov–Harrachov. Od čtvrtka do neděle jsou navíc k dispozici komentované prohlídky historické výtopny.