Hlavní obsah

Mrtví v Tallinnu tančí už stovky let

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mementa mori dnes číhají na každém rohu, ať už září z titulních stránek novin, či obrázků na krabičkách cigaret. Možná i proto je už málokdo vnímá. Ve středověku si lidé téma pomíjivosti života a nevyhnutelnosti smrti připomínali prostřednictvím umění. Notkeho Tanec smrti je jediným středověkým dílem svého druhu, které se dochovalo do dnešních dnů. A mrtví to v estonském Tallinnu tiše roztáčejí už od konce 15. století.

Jediný dochovaný středověký tanec smrti na plátně se nachází v kostele sv. Mikuláše v Tallinnu.Video: Taťána Kynčlová, Novinky

 
Článek

Danse macabre – Tanec smrti od Bernta Notkeho, který se nachází v kapli sv. Antonína v kostele sv. Mikuláše v Tallinnu, je nejznámějším a nejvíce ceněným středověkým uměleckým dílem Estonska. Z původního obrazu, jehož předpokládaná délka byla 30 metrů, se dochovalo „pouze“ 7,5 metru. U díla o rozměrech 1,57 m na 7,5 m si slovo „pouze“ doslova říká o uvozovky, ač se oproti originálním rozměrům jedná jen o menší fragment.

Na obrazu je znázorněno 13 postav s podzimní krajinou v pozadí. Kazatel na něm uvádí smrt, hrající na dudy, a další kostlivce nesoucí rakev, kterak vedou průvod tančících smrtelníků. Postavy tvoří jakéhosi „hada“, který tančí do náruči smrti. Její nevyhnutelnost reprezentují právě kostlivci, které má každá ze smrtelných postav z obou stran. Smrti tak neunikne papež, císař, císařovna, král ani kardinál. Text pod obrazem je dialogem smrti s postavami v dolnoněmeckém jazyce.

Most, na němž tančí mrtví

Cestování

Přestože dílo reprezentuje skutečnost, že před smrtí jsou si všichni rovni a neunikne jí nikdo, zachovalý začátek obrazu jasně ukazuje, že bohatí a urození tančí první. Ohledně historie vzniku obrazu panují nejasnosti. Pravděpodobně byl objednán přímo pro kostel sv. Mikuláše na konci 15. století. První písemná zmínka o obrazu pochází z účetní knihy kostela roku 1603.

Foto: Taťána Kynčlová, Novinky

Tanec smrti je nejpůsobivějším dílem vystaveným v Kostele sv. Mikuláše v Tallinnu.

Znepokojivě aktuální v kterékoli době

Bernt Notke, jeden z nejvýznamnějších malířů středověku, nezpracovával téma tančících mrtvých poprvé. V roce 1463 dokončil obdobný obraz se 46 postavami pro kostel v Lübecku. Ten se však nedochoval. Téma bylo ve středověku hojně zpracováváno zejména po morových ranách. Přesto je Notkeho obraz jediným zobrazením středověkého tance smrti na plátně, které přetrvalo dodnes.

Vzhledem ke své jedinečnosti je kompletně zasklený. A při procházení kolem postav, vydávajících se na svůj vůbec poslední tanec, se nelze ubránit husí kůži. Zážitek umocňuje i lokace přímo v kostele. A Notkeho dílo není jediným skvostem, kterým se bývalá religiózní stavba může pochlubit.

Foto: Taťána Kynčlová, Novinky

Živí tančí do náručí smrti.

V kostele sv. Mikuláše v centru Tallinnu totiž sídlí Muzeum Niguliste, které uchovává nejcennější středověké a raně novověké náboženské umění v Estonsku. V muzeu najdete v rámci permanentní výstavy zejména oltářní obrazy a dřevěné sochy, ale i kamenné náhrobky. Muzeum je jedním z mála v Evropě, jež nabízí možnost obdivovat religiózní umění v bývalé církevní budově, tedy v tom správném historickém kontextu.

Bývalá sakrální stavba

Kostel samotný může zaujmout i návštěvníky, kteří tolik neinklinují k církevnímu umění. Byl založen zhruba v polovině 13. století a zasvěcen patronovi obchodníků a mořeplavců sv. Mikuláši. Jednalo se o jeden z nejbohatších kostelů ve městě, proto si také mohl dovolit díla, která do jeho zdí dodnes lákají návštěvníky z celého světa. Původně byl postaven v gotickém slohu, později získal barokní přístavbu.

V 16. století se stal v rámci reformace luteránským sborovým kostelem. Jako jediný kostel ve městě unikl obrazoborectví spojenému s reformací. Během druhé světové války byl v roce 1944 zasažen a díla, která se před válečnými hrozbami nestihla přesunout, byla zničena požárem.

Foto: Taťána Kynčlová, Novinky

Kostel stojí za návštěvu i díky architektuře samotné stavby.

Rozsáhlá rekonstrukce začala v roce 1953, po téměř třiceti letech byl kostel otevřen jako pobočka Estonského muzea umění. Dnes slouží výhradně jako muzeum a koncertní sál se skvělou akustikou. Vstupné vyjde dospělého návštěvníka v přepočtu na bezmála 300 korun.

Působivý výtah i výhled

Až se dostatečně pokocháte vystavenými díly a interiéry, nenechte si ujít vyjížďku skleněným výtahem do historické věže. Nádherný 360stupňový výhled na Staré město a Tallinnský záliv si tu mohou užít všichni, je totiž kompletně bezbariérový.

Foto: Taťána Kynčlová, Novinky

Výhledy na hlavní město z věže kostela jsou vskutku působivé.

Z věže i na ni se můžete dostat také po zrestaurovaném schodišti, a detailněji tak prozkoumat její jedinečnou architekturu. Na příkrém schodišti se však mějte na pozoru. Čerstvá krvavá skvrna na točitých kamenných schodech vybízí k opatrnosti a zas a znova dokazuje aktuálnost Notkeho strhujícího Tance smrti.

Estonsko nabízí i špetku exotiky. Čechy zaujme obec s vulgárním názvem

Cestování

Reklama

Výběr článků

Načítám