Hlavní obsah

Labe se připravuje na turisty v lodích, přibývají přístaviště

3:06
3:06

Poslechněte si tento článek

Střední Čechy

Fenoménem vodní turistiky se stal Baťův kanál na Moravě. Největší české řeky Labe a Vltava paradoxně zaostávaly, teď to však dohánějí a správci toků připravují zázemí pro posádky lodí. Ve středu bylo slavnostně otevřeno nové přístaviště v Nymburku.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Přístavní molo pro malé lodě je nově v Nymburku, k dispozici je přípojka na elektřinu i pitnou vodu.

Článek

V tamní zátoce na dohled od proslulých historických hradeb města tím zároveň vzniklo i bezpečné místo pro uvázání plavidel při povodních. „Je to připravené až na stoletou vodu, molo se podle měnící se hladiny zvedne nebo klesne, lodě jen musí být dobře vyvázané a musí být pod dohledem a převazované podle stavu vody, pak jim tady žádná povodeň nevadí,“ potvrzovala ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.

Na největších českých vodních cestách postupně vznikají přístaviště pro veřejnou plavbu malých rekreačních plavidel. Nedávno bylo otevřené molo v Brandýse nad Labem, v půli května se bude zprovozňovat v Kolíně, v Roudnici nad Labem se dokončuje servisní centrum, kde bude možné dotankovat palivo nebo vypustit nádrže s odpadní vodou.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

K molu je možné bezpečně uvázat až 14 malých lodí.

„Infrastruktura a síť přístavišť se postupně doplňují, aby se rozvinula rekreační plavba a lidé se dostali do měst třeba i na lodích. Podpoří se tak šetrná forma turistického ruchu, která je prospěšná i městům na březích,“ mínil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Přípojky k elektřině a vodě

Podle ředitele Ředitelství vodních cest Lubomíra Fojtů by letos a příští rok mělo vzniknout na Labi a Vltavě dalších šest přístavišť. Kromě jmenovaných Kolína a Roudnice se staví přístaviště na pravém břehu Vltavy ve Štěchovicích nebo čekací molo na Vltavě v Dolánkách a další infrastruktura.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Nové přístavní molo pro malé lodě vzniklo na Labi v Nymburku.

Nové nymburské molo vzniklo v přístavním bazénu vybudovaném v letech 1914 až 1919 během stavby zdejšího jezu. „Místem, kde nyní mohou bezpečně přistát lodě, vedlo původní koryto řeky Labe, než byl jeho tok sveden na nový jez,“ upřesnil Lubomír Fojtů.

Plovoucí molo je připravené na 14 malých plavidel s maximální délkou 20 metrů. K dispozici je tady přípojka na pitnou vodu a elektřinu. Veřejné přístaviště mohou zdarma na 48 hodin využívat majitelé lodí, ale i turisté, kteří si loď půjčí. K odběrnému sloupku se mohou připojit předplacenou čipovou přístavní kartou. Tu získají na kontaktních místech Ředitelství vodních cest nebo se běžně poskytují při půjčení lodi.

Půjčení lodí

Pro řízení malého plavidla je třeba složit zkoušky. „Registrujeme už 69 tisíc vůdců malých plavidel a každý rok přibyde zhruba 3,5 tisíce nových,“ dokládala popularitu vodní turistiky Klára Němcová. Druhou možností, jak využít vodní cesty, je půjčit si loď v registrované půjčovně, která je pod dohledem plavební správy. Personál zájemce proškolí a zapůjčí loď, která má omezenou rychlost nejvýše na 15 kilometrů v hodině.

Nová přístaviště mají přispět k tomu, aby se rozptýlila zátěž z nejexponovanějších míst. Kromě zmíněného Baťova kanálu je v sezoně velká frekvence plavby na Slapech nebo na Vraném. Budované zázemí by mělo nalákat turisty na lodích i na další úseky řek.

Náklady na zřízení nymburského přístaviště dosáhly 33 milionů korun. K tomu město Nymburk opravilo cestu k přístavu a zdejší korzo pod hradbami za dalších 10 milionů.

Výběr článků

Načítám