Článek
Letadla obou dopravců vyrazila z Helsinek v neděli 15. června kolem čtvrté hodiny odpoledne - první odlétali Japonci, kteří získali asi dvouminutový náskok. Informuje o tom server aplikace Flightradar24, jež slouží k trasování letů.
Přestože to na začátku vypadalo, že právě Japan Airlines dorazí do Tokia jako první, karty se brzy obrátily, navzdory tomu, že aerolinky Finnair naletěly ve výsledku více kilometrů. Roli sehrál nejen příznivý vítr, ale i model letadla Airbus A350, který má oproti Boeingu 777 celkovou rychlostní výhodu.
Yesterday, Japan Airlines and Finnair flights from Helsinki to Tokyo took very different routes. Even though it flew further, Finnair beat JAL to Haneda. We look at some of the flight planning considerations. https://t.co/6NrYm3tvZY pic.twitter.com/WFOzc3BjEg
— Flightradar24 (@flightradar24) June 16, 2025
Stroj finských aerolinek nakonec v Tokiu přistál takřka o hodinu dřív než letadlo konkurenčních Japan Airlines, oba dopravci se doslova obloukem vyhnuli ruskému vzdušnému prostoru. V nejvzdálenějším bodě dělilo obě letadla asi 6380 kilometrů.
Trasa závisí na mnoha faktorech
Jižní trasa z Helsinek do Tokia se tedy ukázala jako rychlejší. Server Flightradar24 nicméně vysvětluje, že aerolinie vypočítávají nejoptimálnější cestu pro každý let na základě mnoha faktorů. Mezi ně patří váha, vítr, počasí, výkon letadla a podobně. Společnosti Japan Airlines se tentokrát severní trasa zdála příznivější, přestože podobně jako Finnair pravidelně využívá i tu jižní.
Server Flightradar24 poznamenává, že obzvláště na společnost Finnair doléhají v posledních letech omezení vzdušného prostoru. Výhoda aerolinky totiž spočívala v tom, že dokázala cestující rychle přepravit mezi Evropou a východní Asii. Kvůli cílenému vyhýbání se Rusku však o tuto přednost přišla.