Článek
Speciální Airbus A350-1000ULR zkrátí cestu z New Yorku či Londýna do Sydney o zhruba čtyři hodiny. Aktuálně společnost Qantas operuje se strojem Boeing 787-9 Dreamliner lety pouze do Perthu v Západní Austrálii, propojení východního pobřeží je podle aerolinek „prolomením poslední hranice letectví“. Informuje o tom server CNN.
Na projektu Sunrise pracuje dopravce od roku 2017, značně ho však pozdržela pandemie covidu-19. V roce 2022 si aerolinky Qantas od Airbusu objednaly dvanáct strojů A350-1000ULR, první z nich by měly obdržet v říjnu příštího roku. Prozatím alespoň zveřejnily fotografie zevnějšku letadla.
@Qantas and @Airbus have released the first images of the A350-1000ULR, the 22-hour-range aircraft at the center of Project Sunrise. More on the ultra-long-haul phenomenon here: https://t.co/GNr3auMYdq pic.twitter.com/bxeizdzyyB
— Flightradar24 (@flightradar24) November 7, 2025
Vzhledem k tomu, že cestující stráví ve vzduchu asi 22 hodin, konfigurace letadla bude v porovnání s jinými dálkovými linkami odlišná. Namísto obvyklých 400 sedadel, kterými klasické Airbusy A350-1000 běžně disponují, jich bude mít stroj jen 238.
„Cílem projektu je změnit, jak lidé prožívají ultra dlouhé lety, a to skrze vědecky vyvinutý design, který minimalizuje pásmovou nemoc, a naopak umocní pocit pohodlí,“ uvedla šéfka aerolinek Vanessa Hudsonová.
Delší, ale s přestávkou
V době spuštění by mělo jít o nejdelší nepřetržité letecké spojení světa. Společnost China Eastern Airlines však k letošnímu 4. prosinci plánuje zahájit linky mezi Argentinou a Šanghají, které potrvají zhruba 29 hodin, ovšem se zhruba dvouhodinovou zastávkou v novozélandském Aucklandu. Během ní nebudou mít cestující zřejmě možnost opustit palubu. Trasa letů bude dlouhá 20 116 kilometrů, což je více než polovina obvodu zeměkoule.

