Článek
Vzdálenosti mezi jednotlivými zajímavostmi, které bychom si neměli nechat ujít, nejsou velké. Komu nevadí, že se při chůzi nahoru dolů nahoru dolů zadýchá, zabije dvě i více much jednou ranou – nic mu neunikne, zastaví se cestou na kávu a navíc udělá něco pro svou fyzičku. Kdo je pohodlnější, nechá se svézt unikátní historickou tramvají nebo vlastně lanovkou - tzv. cable car. Pozemní lanovka ale není v San Francisku jen pouhou turistickou atrakcí, využívají ji i mnozí místní obyvatelé. Cestování „lanovkou“ přináší nemálo zábavy, hlavně na stupačkách, což je sice trochu nebezpečné, ale povolené.

Cable Car
Tuto atrakci si určitě nesmíte nechat ujít. Doporučujeme zakoupit celodenní jízdenku za 13 USD a pak si prostě si někde naskočíte, chytnete se a jedete.

Vozovna
První vozy se v San Francisku objevily v sedmdesátých letech 19. století jako alternativa tramvají, které byly tažené koňmi, což bylo ve strmých ulicích nejen nevýhodné, ale i velmi nebezpečné. Vozy lanovky se pohybují pomocí nekonečného lana, probíhajícího pod povrchem tratě mezi kolejemi.

Cable Car
Dnes lanovka provozuje tři linky. Dvě severojižní „Powell“ a „Powell“ jsou jednosměrné. Vozy je nutno na konečných otáčet na ručních točnách. Poslední je východozápadní „California“, na které jezdí vozy obousměrně. Označení linek je podle ulic, po kterých se vozy pohybují. Cable Car dnes jezdí z jediné vozovny, nacházející se na rohu ulic Mason a Washington. Vozovna slouží také jako pohonná stanice pro všechny tři linky a najdete zde i muzeum městské dopravy.

Točna
Vystoupit pak můžete třeba v jedné z nejpestřejších a nejrušnějších částí města – v Čínské čtvrti. Číňané se v okolí Portsmouth Square usadili již v 50. letech 19. století. Městečko bylo proslulé svými opiovými doupaty a nevěstinci. Dnes zde panuje čilý obchodní ruch, ulice jsou přeplněné davy spěchajících drobných šikmookých lidiček a mezi nimi kličkujících turistů. Nakoupíte zde všechny možné suvenýry, vzduch je prosycený vůní exotické kuchyně a vykřikováním trhovců.

Cable Car
Místní nakupují na ulici Stockton, kde je soustředěna většina obchůdků s ovocem, zeleninou, masem, rybami, kořínky a žraločími ploutvemi, oříšky, čajem, zkrátka vše, na co si jen vzpomeneme. Nezapomenutelným zážitkem je návštěva místních restaurací a oběd s místními.

Vstupní brána do Chinatown
Chinatown Gateway (Grant Ave a Bush St.) – vstupní brána do čínské čtvrti, otevřena byla v roce 1970. Podle vzoru obřadních bran v čínských tradičních vesnicích ji navrhl architekt Clayton Lee. Stavba sestává ze tří oblouků krytých šikmými zelenými stříškami. Vstup střeží dvě kamenné lvice, jež mezi tlapami drží svá mláďata, která kojí.

Portsmouth Square
Portsmouth Square bylo jako původní městské náměstí San Franciska vymezeno v roce 1839. Dnes je místem aktivního odpočinku staříků, kteří zde hrají go a karty, cvičí tai-či a zpívají a mezi nimi se honí děti a poletují holubi.
Grant Avenue byla první ulicí ve vesnici Yerba Buena, jež byla předchůdcem San Franciska. V roce 1885 byla přejmenována na počest amerického prezidenta Ulyssese S. Granta. Většina domů nacházejících se na této ulici je z doby po zemětřesení v roce 1906 a byla postavena v orientálním renesančním stylu. Dnes je ulice hlavní tepnou čtvrti a najdeme na ní obchody se starožitnostmi, vyšívaným hedvábím, drahými kameny a suvenýry.

Old St Mary´s Cathedral
Old St Mary´s Cathedral (660 California St.) je první katedrálou postavenou v Kalifornii. Základní kámen byl položen v červenci 1853. Základy tvoří žula dovezená z Číny. Cihly, ze kterých je katedrála postavená, byly vyrobeny v Nové Anglii. Celkové dokončení se datuje do roku 1854. Při ničivém zemětřesení v roce 1906, kdy většina města byla zničena, katedrála kupodivu zůstala nedotčena. Následný zuřivý požár pak zasáhl i čínskou čtvrť a vrhl se i na samotnou katedrálu. Když později kouř usedl, celé okolí bylo v ruinách, jen St Mary odolala.
Autor: PaJa America Tours