Hlavní obsah

Češi si umí poradit. Skoro dvě třetiny používají vlastní zlepšováky

Novinky, nes

Minimálně jednou za rok se téměř dvě třetiny českých kutilů chopí nářadí a nástrojů a pustí se do úprav své domácnosti. Jejich kreativita přitom téměř nezná mezí. Až 92 procent z nich si alespoň občas vypomáhá nejrůznějšími fígly a provizorními řešeními.

Foto: Profimedia.cz

Skoro dvě třetiny českých kutilů používají při práci nějaký svůj zlepšovák.

Článek

Češi v sobě pověst kutilů rozhodně nezapřou, stejně jako schopnost poradit si prakticky v jakékoli situaci. Hovoří o tom stručný výčet vychytávek, jimiž se v rámci průzkumu provedeného agenturou Stem/Mark pochlubili. K nejzajímavějším patří například izolace mezistropních mezer pomocí PET lahví nebo psací stůl vyrobený ze staré kuchyňské linky.

Češi rozhodně neskládají ruce do klína také v případě, nemají-li k dispozici určitý druh nástroje či nářadí. S lehkostí sobě vlastní si kýžené potřeby vytvoří sami. Na 60 procent kutilů je schopných si vyrobit nejrůznější držáky, kladky, lešení, podpěry či nástavce.

Foto: David Ryneš, Novinky

Jak často Češi využívají provizorního řešení během úprav bydlení

Problémem pro ně není vytvořit si zahnutý štětec pro natírání za roh, sami si vyrobí vlastní vzor válečku na malování nebo tzv. šmirglrukavici. Není-li po ruce vodováha, bez zaváhání použijí pingpongový míček atd.

Českým kutilům rozhodně nejsou cizí ekologické aspekty. Sami si vytvářejí systémy na odchyt dešťové vody, kterou pak používají ke splachování, obzvláště vynalézaví šikulové jsou pak schopni postavit si i vlastní větrnou minielektrárnu.

Foto: David Ryneš, Novinky

Jak často se češi pouštějí do úprav bydlení

Z výzkumu rovněž vyplynulo, že k nejrůznějším opravám a úpravám svých domovů na 37 procent kutilů přistupuje vícekrát do roka.

„I přesto, že se 15 procent kutilů vlastně ani nepovažuje za manuálně zručné, od vylepšování bydlení je to neodradí. Za šikovné se považuje více respondentů se základním vzděláním než vysokoškoláků,“ komentuje výsledky průzkumu Jitka Jechová z Raiffeisen stavební spořitelny, pro niž průzkum vznikl.

Reklama

Výběr článků

Načítám