Hlavní obsah

Praha dokončuje se zpožděním revitalizaci spodní části Václavského náměstí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Hlavní město dokončuje po přibližně dvou letech první etapu revitalizace Václavského náměstí, která se týká jeho spodní části. Nový prostor má více sloužit občanům Prahy i návštěvníkům. Za revitalizaci zaplatila metropole přibližně 430 milionů korun.

Rekonstrukce Václavského náměstíVideo: Novinky

 
Článek

S dokončením stavby v dolní části náměstí se počítalo již na jaře tohoto roku, nakonec se ale práce zpozdily a stavba se dokončuje v těchto dnech.

„Přestože jsme v průběhu realizace narazili na některé neočekávané změny a omezení či problémy způsobené pandemií, můžu za zhotovitele konstatovat, že se nám ve spolupráci s investorem, generálním projektantem a technickým dozorem podařilo všechny obtíže vyřešit,“ řekl generální ředitel společnosti Hochtief Tomáš Koranda.

Foto: Novinky

Rekonstrukce spodní části Václavského náměstí.

Architektonickou soutěž na přeměnu náměstí vyhrálo studio Jakub Cigler Architekti již v roce 2005. Myšlenky na proměnu prostoru sahají ale již do devadesátých let minulého století. „V roce 1993 jsme s řadou politiků a architektů založili Václavskou metropolitní nadaci. Cílem bylo po revoluci ukázat, že návštěvníci Prahy vstupují do města, které se přeměňuje, a právě Václavské náměstí mělo být symbolem,“ sdělil Novinkám majitel architektonického studia Jakub Cigler.

K tomu ale nakonec nedošlo a budoucí podobu náměstí vyřešila až právě architektonická soutěž před sedmnácti lety. „Potom bylo období projektování, kdy v procesu politických změn docházelo ke změnám názorů na podobu celého prostoru,“ vysvětlil Cigler.

Původně měly být pod oběma částmi náměstí podzemní garáže, to ale odmítl tehdy vzniklý Institut plánování a rozvoje. „Podle mě je to dobře, v centru by neměly být možnosti k parkování, tím pádem to do centra nenasává tolik dopravy,“ dodal Jakub Cigler. To, že se nakonec garáže na náměstí nerealizovaly, ocenil i dosluhující náměstek pražského magistrátu pro oblast veřejné dopravy Adam Scheinherr ze sdružení Praha Sobě. „Jsem moc rád, že se nám podařilo změnit projekt tak, aby nebyly na Václavském náměstí vjezdy do podzemních garáží, ale přesunuly se do postranních uliček,“ řekl.

Nakonec Praha 1 rozhodla, že vítězný návrh je závazný pro všechny následující politické garnitury.

Foto: Novinky

Nové stromořadí je po obou stranách náměstí.

42 nových stromů

Při samotných plánech na přeměnu se vítězné architektonické studio inspirovalo minulostí.

„Václavské náměstí mělo řadu podob, jednou z nich byly i dvojice alejí po obou stranách. Samozřejmě v roce 1870, kdy tady tahle podoba byla, tak byl úplně jiný systém dopravy, takže není možné na minulost navázat doslovně,“ přiblížil práci na projektu architekt.

Foto: F. Fridrich

Stromořadí na Václavském náměstí v roce 1876.

„Stromy jsou velmi sofistikovaně ošetřeny. Problém stromů ve městě je, že terén kolem nich je velmi udusaný a ony se vlastně udusí. Proto všechny stromy tady mají pod zemí velký prostor, který je vyplněn plastovými kontejnery a je tam speciální směs kameniva a hlíny, dále je tam umělé zavlažování za pomocí dešťové vody,“ vysvětlil náměstek pražského primátora Petr Hlaváček (STAN).

S podobným systémem se počítá i v horní části náměstí, kde dokonce nad stanicí metra vznikne retenční nádrž.

Na Václavské náměstí v Praze dorazili dělníci. Obří rekonstrukce začíná

Domácí

„Zjistili jsme také, že v době Karla IV., kdy bylo náměstí vyměřováno, používali takové provazce, které určovaly velikost parcel. My jsme se z historických pramenů pokusili obnovit ten provazcový systém a rozdělili jsme Václavské náměstí na takových 22 částí, které jsou vyznačeny kamennou dlažbou, kterou je možné objevit vždy asi po třiceti metrech, “ dodal Jakub Cigler.

Foto: Novinky

Kamenná dlažba odkazuje na provazce z doby Karla IV.

Tramvají opět kolem sochy sv. Václava

Tramvaje čeká návrat do horní části náměstí po více než čtyřiceti letech. Revitalizace od Jindřišské ulice směrem k Národnímu muzeu by podle pražského magistrátu měla začít v příštím roce, nejpozději do dvou let.

Foto: Jakub Cigler Architekti

Vizualizace horní části Václavského náměstí.

Tramvaje v horní části náměstí pojedou v místech, kde je nyní vozovka a provoz aut a tramvají bude sloučen do jednoho prostoru. Vprostřed vznikne stejný pás, jako je nyní v dolní hotové části. Otevře se tam prostor pro lidi, jehož součástí budou i tři nové fontány.

„Teď je vypsáno výběrové řízení na dodavatele a já předpokládám, že příští rok bychom mohli začít stavět,“ přiblížil plány Petr Hlaváček. „V další fázi má navazovat propojení Vinohradské a Václaváku, kolem Opery a k hlavnímu nádraží směrem do Opletalovy ulice,“ dodal.

Návrat tramvají na Václavské náměstí se blíží. Dopravní podnik vypsal zakázku

Domácí

Před samotným zahájením stavby kolejí je ale nutné opravit betonovou desku nad stanicí metra Muzeum tak, aby tramvaje unesla. To omezí provoz na magistrále v místech okolo historické budovy Národního muzea.

Na navazující proměnu okolí hlavního nádraží je nyní vypsána architektonická soutěž, kterou organizuje hlavní město společně se Správou železnic. Projekt zahrnuje nejen stavbu tramvajové trati, ale i přeměnu hlavní budovy nádraží a přilehlých Vrchlického sadů, známých jako Sherwood.

Anketa

Líbí se vám proměna spodní části Václavského náměstí?
Ano
78,1 %
Ne
21,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 784 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám