Hlavní obsah

Dohlédnout až do nebe. Třípodlažní dům zdobí atypické geometrické schodiště

5:04
5:04

Poslechněte si tento článek

Praha

Geometrická skulptura betonového schodiště se zábradlím ze surové oceli zakončená světlíkem vytvořila dominantní prvek třípodlažního domu v Praze-Malešicích. Toho se ještě ve fázi shell & core (stavba dokončená jen zvenčí) ujali architekti Klára Valová a Martin Vančura z architektonického studia SMLXL.

Foto: Kiva Photography

Strop z přiznaného betonu oživují pravoúhlé linie lištových světel.

Článek

Schodiště se stalo nejkomplikovanější částí projektu, skutečnou výzvou po konstrukční i estetické stránce. Svařované ocelové zábradlí tvoří geometrický rám a vymezuje tak střed domu. Když se postavíte v přízemí a zvednete oči vzhůru, díky chytře umístěnému světlíku dohlédnete až na samotné nebe.

Architekti se zde záměrně vyhnuli výraznému závěsnému svítidlu, které by odvádělo pozornost od monumentálnosti schodiště. Tato geometrická skulptura zakončená světlíkem, který pouští denní světlo do všech částí domu, předurčila základní koncept barev, struktur a materiálů celého projektu. Počínaje odhalenými pohledovými betonovými stropy a surovou ocelí a konče betonovými stěrkami na podlahách a stěnách.

„Pro zjemnění a docílení pocitu domova jsme v obytných místnostech použili jako kontrast dřevěnou podlahu v dekoru světlého dubu a nábytek z dubové dýhy, kterou jsme namořili do tmavého šedohnědého tónu. Jako doplňkovou barvu jsme zvolili bílý lak a tři odstíny šedivých barev,“ objasňují svůj záměr architekti.

Dalším neméně důležitým prvkem jsou struktury. Ty se objevují na nábytku v podobě perforované oceli, na dveřích nebo na obložení z frézované MDF desky.

První nadzemní podlaží tvoří elegantní vchod se šatnou. Skryté zárubně dveří maskují vstup do garáže a technického zázemí. Obložení z lakované frézované MDF desky se postaralo o jeho naprosto minimalistický vzhled. Stropní lištové světlo na betonovém stropě vás vede jako po ranveji směrem k šatně.

Puf šitý na míru dopřává nejen pohodlné usednutí, ale svou měkkostí i efektně kontrastuje a příjemně vyvažuje betonovou stěrku na podlaze. Mořená dýha nábytku je doplněna tmavými úchyty, ocelovou zásuvkou a věšákem.

Minimalistická, leč prostorná kuchyň

Protože klienti rádi vaří, architekti pojali kuchyň ve druhém podlaží značně velkoryse. „Pracovní plochy jsme umístili po celém obvodu tak, aby se každý mohl podílet na přípravě bez vzájemného omezování. Varná zóna navíc disponuje výhledem do zahrady. Servírovací prostor přechází v barový pult, k němuž jsme vybrali vhodné barové židle z Dánska,“ uvádí architektka Klára Valová.

Minimalistickou bílou kuchyň s reliéfními dvířky architekti doladili pracovní plochou z umělého kamene v dekoru terrazzo. Černé akcenty tu reprezentují úchytky a lištové osvětlení, s nímž si pěkně vyhráli. Rafinovaně přechází ze stropu na zeď a vytváří tak geometrický akcent. Tento prvek se prolíná celým domem, a povyšuje tak osvětlení do vyšší sféry designu.

Podlahu kryje pro údržbu velmi praktická bezespárá betonová stěrka. Koresponduje s podlahou v předsíni i v pracovně, a opticky tak tvoří další geometrickou spojnici domu.

„Autorské jídelní stoly jsou naše ‚guilty pleasure‘. Vyznačují se atypickou a asymetrickou podnoží, která se skládá ze tří noh, přičemž každá je jinak otočená a z jiného materiálu. Dvě jsou z masivu a jedna ze surové oceli. Nohy jsou samozřejmě umístěny tak, aby nikomu při sezení nepřekážely, a to včetně míst v čele stolu. Signifikantním prvkem naší tvorby je pak noha propsaná do desky stolu, díky níž vzniká zajímavý detail,“ vysvětluje architektka.

Na lavici v jídelně plynule navazuje komoda pod TV. Povrch z dýhy je ozvláštněn frézovanou strukturou na dvířkách.

Obývací prostor jako měkký celek

Nepřehlédnutelnou sedací soupravu na míru tvoří dvě části. Hlavní je situovaná směrem k obrazovce a kratší část směřuje k oknu s výhledem ven.

Designové osvětlení zavěšené ze stropu a ikonické křesílko tak uzavírají celý obývací prostor a tvoří harmonicky „měkký“ celek, který pak člověk vnímá v kontrastu vůči betonové části chodby se schodištěm.

Druhé, obytné podlaží uzavírá pracovna s relaxačním koutem. Významným prvkem je knihovna ze surové oceli, která koresponduje s materiálem na zábradlí. Nemá „záda“, tudíž skrze ni prostupuje denní světlo na chodbu a zároveň částečně odkrývá pohled na schodiště. Průhled lze regulovat množstvím a uspořádáním knih.

Informace o projektu:

Stavba: 3 nadzemní podlaží, ve stavu shell & core

Výrobci a dodavatelé:

Barové židle: Afteroom, Menu; židle u jídelního stolu: Fritz Hansen N01; úchytky na nábytku v kuchyni: Buster + Punch, Monobrand; lištové osvětlení v kuchyni: Flos; svítidla nad jídelním stolem: Neverending Glory, Lasvit; betonová stěrka v kuchyni: Betonepox, Němec; osvětlení v obývací části: Vibia; křesílko v obývací části: Carl Hansen & Son; křesílko v odpočinkové zóně: Uchiwa Quilt, Hay; sedací souprava: CNR, Češpivo

Nejblíže nebi jsou ložnice

Blíž nebi je už jen třetí nadzemní podlaží, které reprezentuje soukromá zóna složená z ložnice, dvou koupelen, šatny s prádelnou a dvou pokojů, které jsou zatím vybaveny jako pracovna a pokoj pro hosty.

Ložnice je menší a není zde prostor pro více nábytku, proto se architekti zaměřili na vytvoření atypického asymetrického čela postele. Vedle ní je umístěna prostorná šatna, jež je vybavena vestavnými skříněmi z lakované MDF desky ve dvou barevných odstínech šedé.

Stejně je pak doladěn i perforovaný plech, který tvoří dvířka skříně s pračkou a sušičkou, dále pak dekorativní obložení skříní a zdí. Vše je doplněno opět surovou ocelí, jež je atypicky použita také na kosmetickém stolku.

Autor: Lenka Sualichová, www.modernibyt.cz

Výběr článků

Načítám