Článek
Rekonstrukce pod vedením ateliéru OVA a projekčního týmu PPP citlivě navazuje na prvorepublikový charakter a zároveň přináší současný standard a design.
„Naší ambicí bylo vytvořit z Grandu prostor, který se stane přirozenou součástí městského života. Naslouchali jsme přáním Pardubáků, proto jsme přinesli parkování, obchody denní potřeby i kvalitní gastronomii. Grand kombinuje nákupy, kulturu, gastronomii a kancelářské prostory. Zároveň vrací Pardubicím jednu z jejich nejcennějších architektonických ikon,“ řekl zástupce investora, ředitel pardubické pobočky PSN Ondřej Heřman.
Dominantou je prosklená dvorana s fontánkou, která má vtáhnout do komplexu kolemjdoucí z hlavního pardubického bulváru - třídy Míru. S tímto veřejným prostorem má majitel další plány. Může zde například pořádat společenské akce nebo třeba autogramiády hokejistů Dynama, kteří zde mají svůj funshop. Investor je také dlouholetým partnerem Festivalu smíchu, dá se tedy očekávat, že sem přesune i nějakou z divadelních aktivit.

Skleněná dvorana bude sloužit k pořádání akcí.
„Tímto prostorem jsme schopni oslovit lidi,“ je přesvědčený Heřman.
V novém obchodním domě se vrací v novém designu supermarket BILLA, drogerie dm a hračkářství Pompo. V oblasti gastronomie přivádí Grand fastfoodový řetězec Popeyes a Lviv Crossaints. Chybět nebudou ani značky Costa Coffee či Douglas. Novinkou pro ženy je koncept spodního prádla Simone Perele.
„Jsou tady věci denní spotřeby, věci, které se vrátily, ale zcela jistě jsou tu věci, které nebudou nikde jinde. Proto věřím, že lidé k nám budou chodit,“ řekl Heřman. Obnova Grandu přesáhla půl miliardy korun.
Parkovací plochy zajišťuje parkovací dům, chodník od něj dovede zákazníky k zadnímu vchodu Grandu.
Butikové kino se třemi sály
„Přízemí jsme víc otevřeli do výšky, plocha obchodní pasáže je větší a návštěvníci se tu budou mnohem lépe orientovat,“ řekl Jiří Opočenský z ateliéru OVA. Architekti hodně dbali na odkaz autora Josefa Gočára. Třeba mozaikové dlažba evokuje hru s mozaikou, s níž Gočár rád pracoval. Připomínají ho i kulaté rohy. Zatímco Gočár je v Grandu měl na balkonu kulturního sálu, jeho současníci je zapojili do zábradlí galerie.
Za zábavou budou lidé mířit do kina. Společnost Cinestar sem umístila tři sály pro takzvané butikové kino. Jeho návštěvníci by se v něm podle provozovatele měli cítit jako doma v obýváku. Jsou tam gauče, polštáře, polohovatelné podhlavníky, podnožky pod nohy.
„Rozvalíte se, uděláte si pohodlí. Kvalitu filmu to ale neovlivní,“ řekl marketingový a obchodní ředitel Cinestaru Tomáš Volt. Kvůli většímu prostoru ubyde počet míst.

Barové kino v Grandu
Cena vstupenky v butikovému kině se liší od klasického dvacetikorunový příplatkem. Nejlevnější vstupenka stojí 169 do butikového sálu. Podle průzkumu, který si provozovatel nechal udělat, jsou lidé ochotni jít do kina i v době streamovacích služeb a velké konkurence, ale chtějí kvalitu.
„Jestli chceme udržet kina, musíme jít po kvalitě. Diváci kombinují zážitek s večeří. Už to není jen tak, že jdou do kina. Naplňují si tím celý večer,“ řekl Volt.
Po covidu stále není návštěvnost taková, skupina milovníků kina se zúžila, ale je ochotná si připlatit. „Před přestavbou Grandu nebyla návštěvnost ideální. Chtělo do toho trochu šlápnout, proto věříme, že se návštěvnost našeho kina zvýší,“ dodal Volt.
Grand
Pod tímto názvem navrhl architekt Josef Gočár stejnojmenný hotel a okresní dům. V letech 1928-1931 ho podle jeho návrhu postavil V.L. Hořeňovský. Okresní dům byl doplněn bytem okresního hejtmana. Hotel využíval hoteliér Arnošt Košťál, který si pronajal většinu prostor pro své podnikání. V roce 1931 v něm jako jeden z prvních hostů nocoval prezident T.G. Masaryk. Svému účelu sloužil hotel do 90. let 20. století. V letech 1997 -2000 provedl nový vlastník konverzi komplexu na obchodní dům. Do prostoru hlavního sálu vložili projektanti prodejní mezipatra. Komplex je především kvůli svému exteriéru na seznamu kulturních památek.
Gočár ve své největší pardubické realizaci vytvořil nadčasový palác kombinující umírněné prvky meziválečného funkcionalismu (rovná střecha, naznačené pásové okno). Díky železobetonovému skeletu mohl skvěla variovat jednotlivé prostory podle dané funkce a zároveň dobře pracovat se světlem.
Zdroj: M. Bekera, J. Ivanega, V. Schiebelová - Cesta k modernímu městu
Obchodní centrum Grand navrhl architekt Josef Gočár jako hotel. V roce 1991 zchátralý hotel koupilo město Pardubice a pak začíná střídání vlastníků. V roce 1997 přichází majitel PSN. Na sklonku milénia Grand otvírá. V roce 2008 ho PSN prodala rakouskému nemovitostnímu fondu. Grand chátral. V roce 2019 ho PSN koupila zpátky a rozhodla se jí vrátit lesk a začala takřka dvouletá rekonstrukce. Ve středu se lidé mohou přijít podívat, jak se vše povedlo.

