Článek
Motoristé by neměli podléhat reklamním akcím, ve kterých jsou jim nabízeny tzv. celoroční pláště. Ty totiž často neplní svou funkci ani v letních měsících, natož na rozbředlém sněhu. Na nutnost přezouvání pneumatik upozorňuje i nová kampaň Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK) a Středočeského kraje. Včasná výměna letních pneumatik za zimní nechrání jen majetek. "Můžete zabránit mnohem větším škodám, možná dokonce uchránit své zdraví a život," řekl náměstek hejtmana Středočeského kraje Karel Vyšehradský.
Typ použité pneumatiky ovlivňuje jízdní vlastnosti vozu. Například při teplotě 0 stupňů Celsia je brzdná dráha z 60 km/hod při použití zimních pneumatiky zhruba 45 metrů, v případě letních pneu je o tři metry delší. S klesající teplotou se tento rozdíl ještě více zvýrazňuje. Při teplotě -20 stupňů Celsia činí tento rozdíl již 12 metrů v neprospěch letních plášťů.
Při přezutí je rovněž nutné zkontrolovat hloubku dezénu zimních pneumatiky. I to je totiž významný faktor, který ovlivňuje chování vozu na silnici. Brzdná dráha pneumatiky s dezénem 6 mm je na zasněžené vozovce o 20 procent delší než u nových pneumatik s hloubkou dezénu 8 mm. Pokud jsou na voze pneumatiky, jejichž hloubka dezénu jsou pouze 2 mm, pak je brzdná dráha delší až o 70 procent.
Dodržování zásad
Na vozidle musí být navíc použity pneumatiky stejného druhu. Na jedné nápravě pak pouze tzv. shodné pneumatiky, což znamená stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky. Součástí označení pneumatik jsou kromě typu a rozměru také rychlostní index a index nosnosti.
Nejpoužívanější rychlostní indexy | |
Index | Největšírychlost (km/hod) |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Zdroj: ÚAMK |
Při výměně pneumatiky by se řidiči měli řídit zásadou 4x4, připomíná ÚAMK. Ta spočívá v dodržování následujících zásad:
- obouvat stejné pneumatiky na všechna 4 kola
- hloubka dezénu by neměla být menší než 4 mm
- zimní pneumatiky používat alespoň 4 měsíce v roce
- pneumatiky by neměly být starší 4 let
Nabídka na trhu
Na trhu je dostatečný výběr co se týká kvality i ceny. Jedním z vodítek, pro kterou pneumatiku se rozhodnout, jsou testy plášťů, které například provádí německý automotoklub ADAC.
Nedávno uvedla firma Continental na český trh nový model ContiWinterContact TS 810 s asymetrickým dezénem. TS 810 v testu ADAC obdržel spolu s dalšími čtyřmi pneumatikami v rozměrech 205/55 R 16 H nejvyšší tříhvězdičkové ocenění.
Vybrané indexy nosnosti na pneumatiku | |||
index | největší nosnost v kg | index | největší nosnost v kg |
77 | 412 | 89 | 580 |
79 | 437 | 91 | 615 |
81 | 462 | 93 | 650 |
83 | 487 | 95 | 650 |
85 | 515 | 97 | 730 |
87 | 545 | . | Zdroj: ÚAMK |
S novinkami pro letošní zimu přišly prakticky všichni výrobci aktivní na českém trhu. Barum Continental uvedl novou zimní pneumatiku Polaris 2, která nahradila nejprodávanější zimní plášť v historii České republiky OR 60 Polaris. Z nabídky Firestone si motoristé mohou vybrat například model Winterhawk, který má speciálně upravený dezén pro lepší odvádění rozbředlého sněhu.
Pirelli připravila pro sportovněji zaměřené zákazníky model W190 WinterSport. Michelin v testu ADACU uspěl s modely Alpin a Pilot Alpin. Prvně jmenovaný v rozměrech 165/70R14T dosáhla nejlepšího skóre odolnosti proti opotřebení.
Za zmínku stojí i zimní plášť Frigo S-30 od polské Debicy. Pneumatika je určena pro vozy nižší a nižší střední třídy a poskytuje dobré jízdní vlastnosti jak na městských silnicích, tak na dálnicích.