Hlavní obsah

Zákon by měl od roku 2006 vymést autovraky z parkovišť

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Za více než dva roky by měl v České republice začít platit systém recyklace autovraků. Náklady na zavedení ekologické likvidace vozidel s ukončenou životností by měly převýšit miliardu korun. Vzniknout má na 400 sběrných míst a až 30 likvidačních středisek.

Foto: Jana Prošková
Článek

Na úterní automobilové konferenci představil připravovanou novelu zákona o odpadech ředitel odboru odpadů ministerstva životního prostředí Leoš Křenek. Po lednu 2006 bude pro vyřazené osobní automobily a nákladní vozy s hmotností do 3,5 tuny platit kvóta, která určuje povinnost opětovně použít 85 procent průměrné hmotnosti automobilu a materiálově a energeticky ji následně využít. Pro vozidla vyrobená před rokem 1980 bude hranice o deset procentních bodů nižší. Po roce 2015 budou hranice pro materiálové a energetické využití na 95 procentech.

V České republice bylo vyřazeno v minulých letech každoročně zhruba sto tisíc osobních vozů, na trhu naopak přibývá ročně asi 150 tisíc oficiálně registrovaných osobních vozidel. Například v minulém roce přibylo více než 90 tisíc ojetých vozů. V kategorii nákladních vozů do 3,5 tuny to bylo loni celkem 22 tisíc vozidel.

Osobní vozidla v České republice k 30. červnu 2003
Registrovaná osobní vozidla3 661 984
Zdroj: SAP, CRV

K dosažení podílů recyklace na celkové hmotnosti automobilů by mělo přispět jak zpracování dílů po vyřazení automobilů z provozu, tak i před jejich samotným uvedením do provozu. Výrobci by tak měli do výroby zavést nové metody, které umožní lepší recyklaci dílů.

Používání nebezpečných látek by mělo být omezeno podle Josefa Durdila ze společnosti ECO trend již při projektování vozidel. "Cílem je zajistit, aby ve vozidlech uvedených na trh nebyly používány materiály a součásti obsahující olovo, rtuť, kadmium nebo šestimocný chrom," uvedl. Snadnější by měla být podle něj také demontáž vozidel a jejich opětovné využití a použití.

Struktura vozového parku (stáří)
mladší než dva roky7,7 %
dva až pět let12,2 %
pět až deset let22,9 %
deset až 15 let21,8 %
nad 15 let35,4 %
Průměrné stáří 13,5 roku
Zdroj: SAP, CRV

Náklady na recyklaci mají nést výrobci a dovozci automobilů, stát bude v případě recyklace autovraků udělovat licence pro demontážní střediska a drtící zařízení vozidel s ukončenou životností.

V zemích Evropské unie jsou podle informací společnosti Peugeot celkové náklady na demontáž automobilu mezi 150 a 400 eury. Nejvíce drtiček automobilového odpadu je Německu, Francii a Velké Británii při průměrných nákladech mezi 50 až 70 eury za vůz.

Připravovaná novela zákona o odpadech zahrnuje směrnici EU z roku 2000. V současné době normu projednává Poslanecká sněmovna. Novela zákona by měla vstoupit v platnost do vstupu České republiky do EU, tedy do května příštího roku.

Vyřazená osobní vozidla:
2000145 678
200181 196
200297 636
2003*55 223
* do června
Zdroj: SAP, CRV

Průměrná hmotnost osobního automobilu je mezi 800 až 900 kilogramy. Podle Jindřicha Vavrly ze společnosti ŽDB mělo u automobilů vyrobených ve druhé polovině 90. let na celkové hmotnosti více než poloviční podíl železo. Zhruba pětinu váhy představují plasty a kolem deseti procent mají barevné kovy a guma, sklo a nekovy.

Související témata:

Související články

Úspěchy Opelu Meriva

MPV Opel Meriva sklízí úspěchy, a to hned na několika frontách. Švédský automobilový magazín Motorföraren udělil vozu titul " Rodinné auto roku". 80 000...

VW Caravelle má nástupce

Silnou stránkou řady Volkswagen Transporter je široká škála jeho verzí. Zcela novým modelem v nabídce českých prodejců užitkových vozů Volkswagen...

Výběr článků

Načítám