Hlavní obsah

Volkswagen Golf už není nejprodávanějším autem v Evropě, poprvé od roku 2007

V roce 2022 se dostal na celkové první místo v evropském žebříčku prodejů nových aut Peugeot 208, uvádí statistiky Jato Dynamics. Předstihl tak Volkswagen Golf, který zaujímal každoroční první příčku od roku 2007.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Golf (ilustrační foto)

Článek

Francouzský hatchback zaznamenal v loňském roce 206 816 prodejů, což je pětiprocentní zlepšení ve srovnání s rokem 2021. Je to také o téměř 30 000 kusů více než 177 203 Volkswagenů Golf.

Podle nových údajů zveřejněných společností Jato Dynamics se loni na trzích Evropské unie, Spojeného království, Norska, Švýcarska a Islandu prodalo celkem 11,3 milionu nových vozů.

To je nejnižší úroveň zaznamenaná od roku 1985 a 29procentní snížení ve srovnání s posledním předpandemickým rokem 2019.

Nejprodávanější auta v Evropě za rok 2022
UmístěníModelProdaných kusůvs. 2021
1.Peugeot 208206 816+5 %
2.Dacia Sandero200 550+1 %
3.VW T-Roc181 153–3 %
4.Fiat 500/ Abarth 500179 863+ 3 %
5.VW Golf177 203–14 %
6.Toyota Yaris175 713–4 %
7.Opel Corsa164 358–9 %
8.Hyundai Tucson150 803+1 %
9.Dacia Duster149 648+2 %
10.Renault Clio143 561-27 %

Analytici připisují pokles krizi dodávek polovodičů, stejně jako inflaci a prudkým cenám energií, což jsou faktory, které zesílila ruská invaze na Ukrajinu.

Volkswagen patřil mezi výrobce, jejichž objem výroby byl loni výrazně ochromen. To znamenalo, že celosvětové prodeje značky dosáhly 4,56 milionu, což je o 6,8 % méně než v předchozím roce. V současné době drží podle vyjádření zástupců koncernu pro britský Autocar „velmi vysoké“ nevyřízené objednávky, a proto Golf klesl z prvního na páté místo.

Jato Dynamics také zaznamenal silný prodej SUV napříč různými sektory: Volkswagen T-Roc segmentu B se umístil celkově na třetím místě s 181 153 prodanými vozy (nárůst o 3 % oproti roku 2021); Hyundai Tucson byl osmý s 150 803 prodeji (nárůst o 1 %); a Dacia Duster se vyšvihla z 15. místa na deváté a prodala 149 648 kusů.

Opel Corsa, nebo Peugeot 208? Souboj dieselových sourozenců

Testy

Zvýšená ziskovost vozů SUV ve srovnání s tradičními styly karoserie však také znamenala, že výrobci upřednostnili výrobu vozů SUV do roku 2022, přičemž větší nabídka měla za následek vyšší objem prodeje.

Zůstala jasná poptávka po malých, levných modelech. Z deseti nejprodávanějších v loňském roce bylo osm modelů segmentu B. Nejvíce prodejů zaznamenal Peugeot 208, následovaný Dacií Sandero s 200 500 kusy.

Prodeje Fiatu 500 vzrostly o 3 procenta na téměř 180 000, přičemž ve vysokých objemech se prodávaly také Toyota Yaris, Opel/Vauxhall Corsa, Dacia Duster a Renault Clio.

Za zmínku stojí 27procentní pokles prodejů clia, které kleslo ze čtvrtého místa v roce 2021 na loňské desáté místo, pravděpodobně v důsledku přesunu čipů do vysoce ziskových modelů Dacie.

Výroba aut by kvůli nedostatku čipů mohla do roku 2026 klesnout o pětinu

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám