Hlavní obsah

V Muzeu MHD vyroste hala pro autobusy, představí pražskou autobusovou dopravu od roku 1929

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Stavba nové haly pro autobusy, která roste v areálu Muzea MHD ve Střešovicích v Praze 6, potrvá dvacet měsíců. Práce by měly skončit v září roku 2025. Návštěvníkům nabídne osmnáct strojů, které v minulosti brázdily pražské ulice.

Foto: Vizualizace Dopravní podnik hl. m. Prahy

Nová hala vyroste v sousedství ulice Na Ořechovce

Článek

„Je to velký krok dopředu, poprvé od vzniku na začátku 20. století projde vozovna tak obrovskou změnou,“ poznamenal ve středu při slavnostním zahájení akce vedoucí muzea Petr Malík.

Rekonstrukce čeká také vstupní objekt, kde dříve fungovala hospoda. Cílem je důstojnější prostor pro veřejnost. Vznikne v něm i bistro. Projekt počítá s výměnou kolejí, které na místě leží od začátku 20. století a dávno dospěly za hranici životnosti.

„O muzeum je zájem, dává smysl investovat do jeho rozvoje,“ míní náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), který dnešek považuje za důležitý historický milník v dějinách muzea. „Za dvacet měsíců by se hala měla otevírat veřejnosti, takže to bude takový hezký, byť opožděný dárek k dalším výročím, která nás čekají. Vedle letošního metra, 150. výročí zahájení provozu MHD v Praze a stého výročí zahájení pravidelné autobusové linkové dopravy,“ řekl. Pražské metro si letos 9. května připomíná padesát let od zahájení provozu mezi Florencí, tehdy Sokolovskou a Kačerovem.

Foto: Lucie Fialová, Právo

Stavba už začala.

Novou halu dopravní podnik buduje proto, že autobusy nelze vystavovat v historické budově, kde jsou k vidění tramvaje. „Požární předpisy neumožnují, aby v dřevěné hale stály vozy plné nafty,“ vysvětlil technický ředitel dopravního podniku (povrch) Jan Šurovský. Další místo je nezbytné i kvůli tomu, že každých deset let přibude další generace vozidel, které je potřeba uchovat pro budoucí generace.

Nejcennějším exponátem v budované hale podle Malíka bude autobus Škoda 506 N z roku 1929, který se nyní opravuje ve Zlíně. „Expozice představí pražskou autobusovou dopravu od roku 1929, kdy zahájila pravidelný provoz, do současnosti,“ přiblížil.

V přízemí dvoupodlažní haly vznikne stará dílna, kde lidé uvidí, jak se dopravní prostředky dříve opravovaly, horní prostor bude připomínat showroom. „Stroje budou nasvícené jako v autosaloně,“ líčí Malík. Výstava se bude obměňovat.

Muzejní sbírka čítá třináct autobusů a šest silničních vozidel. Nyní se nacházejí v garážích v Řepích, na Klíčově nebo v Hostivaři. Jeden stroj najde místo v novém depozitáři.

Na metru D prorazili dělníci poslední metry tunelu mezi prvními dvěma stanicemi

Domácí

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám