Hlavní obsah

V EU se loni poprvé prodalo víc hybridů než vozů s dieselovým motorem

Statistika prodejů nových aut v EU v roce 2021 ukazuje, že full hybridních a mild hybridních aut se prodalo víc než vozů se vznětovým motorem, byť těsně. Nárůst zaznamenaly všechny kategorie elektrifikovaných aut, naopak ryze spalovací auta klesala.

Foto: Toyota

Ilustrační foto

Článek

Loni se v Evropě poprvé prodalo více hybridních aut než vozů s dieselovým motorem. Rozdíl činil 48 aut. Ve své zprávě to uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Navíc každé jedenácté loni prodané auto pohání výhradně baterie, úhrnem jich na silnicích přibylo 878 432.

Tzv. samonabíjecí hybridní vozy (HEV, Hybrid Electric Vehicle) mají baterii nabíjenou zejména při zpomalování nebo jízdě z kopce, ale je možno ji nabíjet i spalovacím motorem. Na elektrický pohon zpravidla mohou ujet pouze velmi krátkou vzdálenost a v nízkých rychlostech.

Škoda představila Enyaq Coupé, včetně verze RS

AutoMoto

Tato kategorie, a s ní i celé „vítězství“ hybridů nad diesely, má ovšem drobný háček. ACEA do ní přidala i mild hybridy, tedy auta technicky hybridní, ale neschopná jízdy výhradně na elektřinu.

Zvlášť jsou ve statistice uvedeny plug-in hybridy (PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle), které se také nabíjejí jízdou z kopce či zpomalováním a je možné baterii nabíjet i spalovacím motorem, ale výhodnější je nabíjení ze sítě. Jejich baterie má větší kapacitu než u samonabíjecích hybridů. A konečně ryzí bateriové elektromobily (BEV, Battery Electric Vehicle) jezdí pouze na elektřinu uloženou v kapacitně velké trakční baterii.

Škoda ukazuje Fabii Monte Carlo na prvních skicách

AutoMoto

V Evropské unii bylo v průběhu loňského roku zaregistrováno celkem 1 901 239 samonabíjecích hybridních aut, proti předchozímu roku je to nárůst o 60,5 procenta. Počet registrací dieselových aut, kterých ubývá od emisní aféry koncernu Volkswagen z roku 2015, loni klesl o třetinu na 1 901 191.

Prodej čistých elektromobilů v loňském roce podle údajů ACEA vzrostl o 63,1 % na téměř 878 500. Prodej plug-in hybridů se zvýšil o 70,7 % bezmála na 878 100 vozů. Nejrozšířenějším typem pohonu zůstal zážehový motor. Podíl těchto aut na celkových registracích nicméně klesl na 40 % ve srovnání se 48 % v roce 2020.

Kompletní statistika nově prodaných aut v EU v roce 2021 dle typu pohonu
Typ pohonuPočet nově prodanýchRozdíl oproti 2020Tržní podíl (2021)
Bateriový elektromobil878 432+63,1 %9,1 %
Plug-in hybrid867 092+70,7 %8,9 %
Full hybrid + mild hybrid1 901 239+60,5 %19,6 %
Zemní plyn43 235-21,4 %0,4 %
Ostatní alternativní pohon226 702+47,6 %2,3 %
Zážehový motor3 885 432-17,8 %40 %
Vznětový motor1 901 191-31,5 %19,6 %
Celkem9 703 323-2,4 %100 %
zdroj: ACEA

Nové vládní dotace na nízkoemisní nebo bezemisní vozidla, které vstoupily v platnost jako součást programů na ozdravení ekonomiky z dopadů pandemie covidu-19, vedly ke ztrojnásobení prodeje plug-in hybridů a ryze elektrických aut.

Výrobci automobilů považují plug-in hybridy za přechod k plně elektrickým vozům. Některé ekologické organizace ale kritizují dopady na životní prostředí. Ze studií vyplývá, že řidiči více než na baterii spoléhají na spalovací motor, což zvyšuje emise těchto vozidel.

Anketa

Souhlasíte se zařazením mild hybridů do kategorie HEV?
Ano, mají malý elektromotor a dokážou jím snížit spotřebu paliva
17,3 %
Ne, nedokážou jet pouze na elektřinu
67,7 %
Nedokážu posoudit/Je mi to jedno
15 %
Celkem hlasovalo 133 čtenářů.

Reklama

Související články

Kompaktní jeepy dostaly nový hybridní pohon

Nejmenší jeepy, tedy modely Renegade a Compass, budou k mání i ve full-hybridní variantě zvané e-Hybrid. Nabídnout mají úsporný provoz i bez externího...

Výběr článků

Načítám