Hlavní obsah

Škoda otevírá depozitář v původní kovárně Laurin & Klement

Středočeský kraj

Unikátní prostory, kde měli zakladatelé mladoboleslavské automobilky Václav Laurin a Václav Klement od roku 1907 kovárnu, mohou nyní vidět návštěvníci Škoda Muzea. Výrobní hala, v níž kdysi vznikal například první automobil Voiturette, je nově součástí expozice i s vystavenými 23 exempláři veteránů.

Nově otevřený depozitář se nachází v části areálu, která není běžně přístupná veřejnosti. Na prohlídku je třeba se objednat.Video: Škoda Auto

Článek

Muzeum tak zpřístupnilo další depozitář se zachovaným původním industriálním designem. Pro veřejnost se otevře 1. prosince. V rekonstruované hale kdysi stála pec, obrovský mechanický buchar a kovadliny na výrobu kovových dílů ještě pro velocipedy, ale už také pro první automobily.

V další části byla na traverzách připevněná také brzda motorů, na níž se měřil výkon a chování pohonné jednotky předtím, než se montovala do podvozku. Po tom všem tady nyní našla místo auta ze sbírek muzea, která zatím čekají na renovaci.

„Mnoho aut, motorek a kol je léta zavřených a veřejnost k nim nemá přístup. Teď můžeme nechat lidi nahlédnout do další části sbírky. Navíc některé kovové díly z této kovárny nese každé z těchto vystavených aut, které tady jsou ve stavu, v jakém jsme je nalezli,“ přiblížil novou expozici nazvanou Spící krása vedoucí renovační dílny Michal Velebný.

Každé auto má svůj příběh

Vystavené vozy pocházejí z let 1913 až 1948. Některé jsou v základním provedení, další už po značných úpravách. „Je tady například Škoda 6R z roku 1929. Původně to byla limuzína, ale později ji přestavěli na hasičský vůz,“ prozradil Michal Velebný.

Jiný vůz, model Škoda 860 z roku 1930, si zase koupila pražská Společnost pro zpeněžení lihu, pak totéž auto sloužilo i taxislužbě. Během druhé světové války se vůz dočkal úpravy na pohon dřevoplynem a další majitel do něj namontoval motor z vozu Opel. „Majitel pak autu přezdíval Škopl,“ poznamenal Velebný.

Úplně nejstarším zdejším exemplářem je ale automobil L&K Sd. Vůz byl vyrobený v říjnu 1913 pro zastoupení automobilky Laurin & Klement v Petrohradu. Do sbírek muzea přibyl v polovině 60. let, kdy ho kurátoři koupili od českého sběratele a tehdy se stal jedním z prvních exponátů nově vznikajícího Škoda Muzea.

Jen s průvodcem

U každého vystaveného exponátu je jeho stručný popis, bližší detaily pak návštěvník získá naskenováním QR kódu. Podobně jako v hlavní expozici muzea i tady se v budoucnu počítá s průběžnou obměnou vystavených vozů. „Do nově zpřístupněného depozitáře je nutné se předem objednat. Celý prosinec bude vstup zdarma, od příštího roku bude za příplatek 100 korun k jakémukoliv typu vstupenky do Škoda Muzea,“ upřesnil mluvčí Škoda Auto Vítěslav Kodym. Prohlídka depozitáře, který je v jinak veřejnosti nepřístupném areálu automobilky, je možná jen v doprovodu průvodce a potrvá půl hodiny.

Aktuálně Škoda Muzeum představuje kolem 360 exponátů, včetně sériových vozů, prototypů, rallye vozů, motocyklů či jízdních kol. Návštěvu muzea je také možné kombinovat s prohlídkou výrobního závodu Škoda v Mladé Boleslavi, případně závodu ve Vrchlabí či Kvasinách, stejně jako s výletem do rodného domu Ferdinanda Porsche v Liberci-Vratislavicích.

Související témata:
Škoda Muzeum
Škoda Auto Mladá Boleslav

Výběr článků

Načítám