Článek
Xavier Chardon, který letos na jaře nastoupil coby nový generální ředitel Citroënu po působení ve skupině Volkswagen, představí v prosinci v Paříži svou vizi pro francouzskou značku. V prvním rozhovoru od svého nástupu přiznal, že kolem automobilky existují nejasnosti, ale trval na schopnosti Citroënu dále inovovat.
Chardon pokračuje v projektu vozu inspirovaného legendárním modelem 2CV, pro své kolébavé pohyby přezdívanému kachna, který vedení značky letos naznačovalo. „2CV je součástí francouzské kultury,“ řekl Chardon. „Je opravdu důležité znovu učinit individuální mobilitu dostupnou.“
DNA a ducha modelu 2CV chce vložit do budoucích vozů, přičemž zdůraznil, že projekt není jen o retro designu, ale především o mantře dostupnosti. 2CV podle něj byla první zkušenost s přístupem k individuální mobilitě a svobodě. „Toto je druh svobody, který musíme v letech 2026–2030 znovu objevit,“ uvedl pro britský web Autocar.
Důležitější než šířka nabídky je podle něj „správný tvar, správná odpověď“ a jednoznačnost pro zákazníky. Jádro portfolia však zůstane v segmentech B a C. Na otázku ohledně srovnání modelu C3 a ë-C3 s odvážnějším Fiatem Grande Panda, který stojí na stejné technice, Chardon odpověděl, že modely mají odlišné účely. „Fiat má možná lepší spojení se svou DNA, ale citroën je více zaměřen na prostor a pohodlí. A právě to je pro nás velmi důležité,“ vysvětlil.
Neopomněl ostrou kritiku evropských regulací, ba jim přisoudil zdražování dříve dostupných automobilů. „Pokud se podíváte na dobu před covidem a po něm, jediný světadíl, který se nezotavil, je Evropa. Trh přišel o dva miliony aut, z toho zhruba milion v ceně pod 15 tisíc eur (cca 364 tisíc korun). Stojí za tím spousta regulací, tlak na snížení CO2, což je dobré, ale silně věříme, že existuje nutnost znovu najít cestu k těm lidem, kteří si dnes nemohou dovolit nová auta,“ pokračoval.
Novou kategorii E-car navrženou Evropskou komisí, která by umožnila výrobu menších aut bez přísných regulací zvyšujících ceny, označil za „silnou příležitost“ pro Citroën. „Věříme, že přinést něco blízkého japonskému kei car, cenově dostupného, elektrického a vyrobeného v Evropě, dává smysl. A dává to velký smysl pro Citroën. Je to v souladu s naší tradicí. Nemusíte se vracet příliš daleko do minulosti, abyste našli C1 jako skvělý příklad. Doufám, že budeme schopni tyto vozy znovu vyrábět, to je rozhodně oblast, ve které se Citroën pohybuje,“ uzavřel Chardon.