Hlavní obsah

Rychlý test Porsche Cayenne na českých silnicích: nejslabší neznamená špatné

Novinky, Marek Bednář

Po mezinárodní prezentaci na Krétě jsme dostali příležitost vyzkoušet Cayenne ještě jednou na českých silnicích. Jak funguje drahé Cayenne v tuzemsku a jestli stačí základní třílitr se 340 koňmi, jsme zkoušeli za Prahou.

Foto: Porsche

Porsche Cayenne na pražské prezentaci

Článek

Porsche Cayenne můžou fanoušci nesnášet, zejména při uvedení na trh v roce 2002 bylo takových emocí slyšet opravdu hodně, ale faktem je, že bez Cayenne by Porsche nemělo peníze na vývoj špičkových sporťáků, které fanoušci milují. Jedním z nich je třeba 718 Boxster GTS. [celá zpráva]

Třetí generace Cayenne je tedy pro Porsche nadějným autem z hlediska tržeb a pro zákazníky, protože má potenciál být ještě lepším skutečně sportovním SUV, než byla generace druhá. Listopadová prezentace na Krétě ukázala, že tomu tak skutečně je – pokrok je vážně velký. [celá zpráva]

Dostal jsem příležitost Cayenne vyzkoušet ještě jednou, byť velmi krátce. Sáhl jsem po základním modelu s třílitrovým šestiválcem, jediné z dosud nabízených variant. Chtěl jsem zjistit, jestli je nejlevnější varianta také tak dobrá, jako Turbo a S. A také jsem jakoukoliv verzi Cayenne chtěl protáhnout po nějaké opravdu mizerné silnici, protože těch je v Česku mnohem víc než na Krétě.

Z oficiálního tiskového balíčku ke krétské prezentaci pochází většina fotek v galerii výše – kromě prvních dvou všechny. Všechny krétské obrázky ukazují základní verzi.

Foto: Porsche

Porsche Cayenne

Ač to u koncernu Volkswagen není zvykem, Porsche má pro každou z dosud představených třech verzí Cayenne úplně jiný motor. Základ nabídne třílitrový šestiválec s jedním turbodmychadlem a výkonem 340 koní a 450 Nm. V obou případech je to o sto méně než u verze S, která má pod kapotou 2,9 V6 bi-turbo. Nové Cayenne váží v základní verzi 1 985 kg, a tak je na místě otázka, jestli nebude 340 koní málo.

Odpověď je jednoduchá – nebude. Jistě, S je svižnější, ale i se základním motorem je Cayenne velmi svižný vůz. Jezdil jsem sice sám a s prázdným autem, ale výkon mi nechyběl, a to mám většinou požadavky poměrně vysoké. Až jsem se zamyslel, jestli je S potřeba, jestli základ nebude stačit – a většině lidí určitě ano.

Základní motor v Cayenne má co říci i po stránce zvuku. I v krétské recenzi jsem psal o tom, že se mi zvuk V6 v „esku“ velmi líbil, že mi přišel poctivější než u Turba. Dojem poctivosti zvuku motoru mám u třílitru v Cayenne ještě silnější, a navíc tu je po audiální stránce znát ještě lépe, že pod kapotou je vidlicový šestiválec. Pokud se vám tedy zvuk V6 líbí stejně jako mně, Cayenne vás opravdu potěší.

Foto: Porsche

Porsche Cayenne

Také vás potěší, pokud často jezdíte po rozbitých silnicích se spoustou hrbolů a záplat. Jednu takovou jsem cíleně našel. Zvolil jsem režim Sport, protože je nejlepší pro normální i ostřejší jízdu.

Vůz v zatáčkách pevně držel, žádné uskakování na nerovnostech se nedostavilo, i když na cestě téhle kvality by to bylo omluvitelné. Zároveň ale jízda nebyla nepohodlná, příliš tvrdá nebo snad uskákaná, Cayenne dokáže být i na velmi rozbité silnici pevné, ale zároveň pohodlné.

V tom tkví snad největší síla podvozku Cayenne, bavíme-li se o použitelnosti vozu pro každý den. Ovšem, takhle krátké testování na českých silnicích není zrovna dostatečné, abych dokázal pokrýt všechny typy silnic, které u nás máme. Můžu ale prozradit, že zkraje příštího roku budeme mít v redakci Cayenne ještě jednou, na delší dobu, takže se dozvíte víc.

Foto: Porsche

Porsche Cayenne

Na tiskové konferenci také bylo řečeno, proč vypadá Cayenne pořád stejně zepředu a zboku, jen záď je jiná. Prý to byl záměr se dvěma důvody – aby se zůstatková hodnota dosavadních Cayenne udržela co nejvýš, a aby zákazníci i příznivci značky Cayenne zepředu vždy bezpečně poznali.

Cayenne ale samozřejmě není staré auto – technika v útrobách je kompletně nová. Kromě motorů, o kterých byla řeč i výše a dříve, stojí za zmínku také systém PDCC, Porsche Dynamic Chassis Control. Spočívá v tom, že příčné stabilizátory mají vprostřed elektromotor, který jimi otáčí proti náklonu auta v zatáčce, a tak ho pomáhá minimalizovat. V praxi to poznáte tak, že auto netrpí výraznými náklony v zatáčkách – mnohem menšími, než by jeden u takhle vysokého vozu čekal.

Pokud patříte k majitelům Cayenne Diesel současné generace a netrpělivě očekáváte informaci, kdy bude nový Diesel, můžeme posloužit jen časovým rámcem. Na tiskové konferenci zazněl konec roku 2018, navíc ve spojení se slovem „pravděpodobně“. Diesel bude šestiválcový; vznětová V8 v plánu není, ale V6 může přijít ve více výkonových variantách.

Naopak varianta GTS, jejíž příchod je naplánován na konec roku 2018, dostane osmiválec. Ovšem jak se bude tento motor lišit od 4,0 V8 v Turbu, jestli třeba bude atmosférický a objemově větší, nebo jestli bude jen o pár koní silnější, zatím nevíme. Víme ale, že nad Turbem nebude stát Turbo S, nýbrž Turbo S E-Hybrid. V něm asi můžeme očekávat pohonné ústrojí, stejné jako v Panameře Turbo S E-Hybrid, tedy s celkovým výkonem 680 koní.

Foto: Porsche

Aktivní příčný stabilizátor v paketu PDCC u Porsche Cayenne

Přemýšlíte, kolik Cayenne se v ČR ročně prodá, když je nový model tak silně prezentován? Přesnou odpověď jsem na tiskovce nedostal, ale všech Porsche dohromady se prý u nás ročně prodá okolo 370 kusů a většinu z toho má tvořit Cayenne. Porsche ale s novým Cayenne cílí na co nejvyšší světové prodeje; druhé generace se prodalo přes půl miliónu kusů za celý její životní cyklus a novinka ji má jistě překonat. Nakročeno k tomu má opravdu dobře.

Porsche Cayenne (2018)
Motor:3,0 V6, zážehový, turbo
Nejvyšší výkon:250 kW (340 k) v 5 300-6 400 ot./min
Nejvyšší točivý moment:450 Nm v 1 400-5 400 ot./min
0 - 100km/h:5,9 s
Nejvyšší rychlost:245 km/h
Komb. spotřeba dle NEDC:9,0-9,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1 985 kg
Délka/šířka se zrcátky/výška:4 918/2 194/1 696 mm
Objem zavazadelníku:770-1 710 l
Poháněná náprava:4x4
Základní cena (aktuální, závislá na kurzu eura):1 986 771 Kč

Reklama

Výběr článků

Načítám