Hlavní obsah

Ruce z volantu. Ford představuje další krok k autonomní jízdě

22. 6. 2020, 11:11
Novinky, laz

Ford pro příští rok chystá zpřístupnit výrazně vylepšený balíček asistentů řízení. Tam, kde je to legislativně povoleno a zároveň otestováno a schváleno automobilkou, bude moci řidič legálně pustit ruce z volantu.

Foto: Ford

Systém Active Drive Assist od Fordu

Článek

O autonomním řízení se toho napovídá tolik, že už by si jeden mohl myslet, že samořídící auta jsou za rohem. Jenže zatím jde spíše o zdokonalování asistentů řízení.

Jsou pro to dva základní důvody. Zaprvé ve většině zemí a v celé Evropě je předepsáno, že řidič musí mít ruce na volantu a naplno se věnovat řízení. I když se tak současné nejpokročilejší systémy dokážou po dálnicích pohybovat samy, po puštění volantu vás po pár sekundách musí donutit převzít kontrolu zpět.

Jak funguje levné samořízení? Test Renaultu Clio s paketem poloautonomní jízdy

Testy

Zadruhé ani automobilky nechtějí přebírat odpovědnost, proto své systémy s výjimkou Tesly nenazývají autopiloty, jde vždy o asistenta. Krom zmíněné kalifornské automobilky však kroky kupředu udělá i Ford.

Systém Active Drive Assist (ADA) bude dostupný v příštím roce pro elektromobily Mustang Mach-E, které mají z výroby volitelný balíček přípravy Active 2.0. V druhé polovině příštího roku pak systém ADA stačí jen nainstalovat u dealera.

Místo osmiválce lze pod kapotu elektrického Mustangu schovat třeba krevety, ukazuje Ford

AutoMoto

Vůz bude krom senzorů a kamer používat i data ze satelitní navigace. Ford už pro tyto účely zmapoval 100 000 mil (téměř 161 tisíc kilometrů) silnic v Kanadě a USA, kde bude systém k dispozici. Dostupnost funkce v Evropě je zatím neznámá. Stojí jí v cestě především legislativa.

Ford se ve svých prohlášeních neváhal otřít i o konkurenční asistenty. „Některé z nabízených systémů na trhu vedou auto silně, jsou nervózní, a když chcete řízení převzít, musíte s nimi zápasit,” řekl pro web Motor1 Darren Palmer z divize pro elektromobily Fordu. U systému od modrého oválu prý postačí jen jemně položit ruku na volant, aby šofér převzal kontrolu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků