Hlavní obsah

Řidiči vysokých aut sráží chodce častěji, mají horší výhled při odbočování

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

SUV, dodávky, MPV a pick-upy se dostávají častěji do nehod s chodci, říká americká studie. Podle ní to může být proto, že z těchto vozidel není tak dobrý výhled jako z normálních aut.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Občas se objeví hlasy, že vozy typu SUV jsou pro chodce nebezpečnější než „normální“ auta, protože jsou vyšší. Čerstvě zveřejněná studie americké organizace IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, Pojišťovací institut silniční bezpečnosti) říká, že chodci jsou vystaveni většímu riziku nejen v případě kolize s SUV, nýbrž se všemi vyššími auty, tedy i dodávkami, MPV a pick-upy.

Nikoliv ale kvůli výšce samotné, ale kvůli výhledu z auta. Studie říká, že u těchto typů vozidel je pravděpodobnější nehoda s chodcem ve chvíli, kdy vozidlo při odbočování kříží dráhu chodce. Tedy zejména na křižovatce.

Úseky českých silnic, kde nejspíše srazíte srnu či divočáka

AutoMoto

„Šance, že na křižovatce dojde k nehodě, při níž se jedno vozidlo odbočující doleva srazí s chodcem a usmrtí jej, je zhruba dvakrát vyšší pro SUV, téměř třikrát vyšší pro dodávky a MPV a téměř čtyřikrát vyšší ve srovnání s běžnými auty a také s jízdou v přímém směru,“ píše IIHS v tiskové zprávě.

„Je možné, že velikost, tvar či pozice A-sloupků, které podpírají střechu po stranách čelního okna, může činit pro odbočující řidiče obtížnější vidět přecházející chodce,“ cituje IIHS svého dopravního inženýra Wena Hua.

Cyklisté a chodci, reflexní prvky vám ve tmě můžou zachránit život

AutoMoto

Institut dodává, že bude nutné provést další výzkum, jak velký vliv má viditelnost na tyto nehody. Již dřívější studie uvedly – a každý řidič se s tím setkává, kdykoliv jede autem –, že A-sloupky mohou vytvořit významné mrtvé úhly, do nichž se schová nejen chodec, ale klidně i motorkář nebo cyklista.

Co s tím? „Vylepšení designu vozidel a zkoumání možných změn na dopravní infrastruktuře (...) může hrát důležitou roli ve snižování počtu nehod s chodci,“ pokračuje Hu. To je samozřejmě běh na delší trať.

Prozatím s tím můžeme z pozice řidičů a chodců dělat jediné, dost možná nejefektivnější – lépe se dívat kolem sebe a raději předpokládat, že o nás ten druhý neví, dokud si nejsme jisti opakem.

Pro úplnost dodejme, že v ČR loni zemřelo 81 chodců po srážce s motorovým vozidlem. Uvádí to policejní statistika bez informace, jaký podíl tohoto počtu byl zaviněn chodcem a jaký řidičem motorového vozidla. Celkový počet usmrcených osob při dopravních nehodách v ČR od poloviny 90. let setrvale klesá, byť s výkyvy. Loni jich bylo 470.

Reklama

Související články

Česko má pátý nejstarší vozový park v EU

Počet osobních aut na českých silnicích se loni zvýšil o 163 251 na 6,29 milionu vozů. Jejich průměrné stáří se zvýšilo o 0,3 roku na 15,6 roku. Česko tak má...

Výběr článků

Načítám