Hlavní obsah

Řidiči ojetin méně používají asistenční systémy, které v autě mají

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Americká studie několika set majitelů nových či zánovních aut zjistila, že zákazníci ojetých aut mají menší povědomí o přítomnosti a funkci asistenčních systémů na palubě svého vozu. To podle studie znamená, že je také méně používají a jejich přínos bezpečnosti se tedy může snižovat.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Hlídač mrtvého úhlu většinou řidiče varuje blikající ikonkou v bočním zrcátku jako v tomto případě, nebo někde poblíž.

Článek

Na první pohled se to zdá samozřejmé, že zákazníci ojetých aut méně používají asistenční systémy než zákazníci nových aut, protože zejména ty nejpokročilejší hlídače jsou k mání až v posledních letech a stará auta je prostě nemají. Zjištění studie amerického IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, Pojišťovací institut silniční bezpečnosti) však nejsou tak přímočará.

Studie zahrnovala dotazování 764 majitelů aut modelových let 2016–2019, tedy z doby, kdy už byla nabídka jízdních asistenčních systémů napříč automobilovým trhem slušná. 402 z těchto majitelů si koupilo svůj vůz nový, 362 ojetý.

Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou

AutoMoto

Výsledky ukazují, že zákazníci ojetých aut jsou výrazně méně obeznámeni s přítomností jízdních asistenčních systémů ve svém voze, natož aby je používali. Také nebyli schopni tak dobře popsat, jak tyto systémy fungují, a měli v ně menší důvěru.

„To se může projevit v méně častém používání a ve výsledku ve slábnutí efektu snižování počtu nehod díky těmto systémům,“ nechal se slyšet autor studie Ian Reagan.

Detailnější výsledky ovšem ukazují, že ten rozdíl není zas tak velký a že ani řada zákazníků nových aut neví, co v autě má. Např. u hlídače jízdních pruhů jen 84 procent zákazníků nových aut vědělo, že je na palubě; u zákazníků ojetých aut to bylo 72 procent. Co do vysvětlení použití jsou čísla 77, resp. 66 procent.

Takhle lze oklamat hlídače jízdy v pruzích v drahé Tesle. V levné Kie nikoliv

AutoMoto

Proč tomu tak je? Souvisí to se zájmem i s povědomím o tom, že systémy existují. Když člověk kupuje ojeté auto v běžném autobazaru, tedy v místě, které se věnuje řadě značek, prodejci nemusejí mít dostatek znalostí o každém konkrétním modelu, aby mohli zákazníkovi všechno vysvětlit.

Tomu napovídají i detailnější výsledky: 95 procent majitelů nových aut je koupilo v místě, které se specializuje na jednu konkrétní značku. U použitých aut to bylo 74 procent majitelů. „Všichni kupující řekli, že dostali dobré vysvětlení prvků vozidla, když ho kupovali, ovšem zákazníci nových aut častěji zmiňovali, že jim prodejce vysvětlil detaily, např. jak nastavovat určité prvky,“ říká Reagan.

Ministerstvo zpřístupnilo databázi protokolů z STK, prověřit ojetinu je tak snazší

AutoMoto

IIHS varuje, že pokud lidé o bezpečnostních systémech svého auta nevědí, jejich účinnost se snižuje. S tím ovšem nejde úplně souhlasit, neboť řada takových systémů, zejména automatické nouzové brzdění či upozornění na hrozící srážku vpředu, funguje automaticky, aniž by o tom řidič věděl.

Naopak nefunkčnost ať už zaviněná závadou, nebo tím, že řidič systém vypne, je indikována oranžovou kontrolkou. Navíc aby člověk systém vypnul, musí napřed vědět, že je v autě přítomen.

Samozřejmě zmíněná menší důvěra ve funkci systému a menší míra pochopení, jak funguje, může ústit v to, že někteří lidé systém radši vypnou a mávnou nad ním rukou, místo aby ho pochopili a následně vyzkoušeli.

Anketa

Jak jste na tom s používání asistenčních systémů ve svém autě?
Mám je a používám je pořád
14,2 %
Mám je, ale někdy je vypínám
14,6 %
Mám je trvale vypnuté
17,6 %
Nemám je, ale chtěl/a bych je
2,2 %
Nemám je a nechci je
51,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 267 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám