Hlavní obsah

Asistenční systémy neznamenají, že máte autopilota, opakují britští výzkumníci

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Britská výzkumná společnost Thatcham Research podrobila zkoušce systém Autopilot, kterým jsou vybaveny vozy Tesla. Systém narazil do makety auta poté, co se vůz jedoucí před teslou maketě vyhnul. S touto situací ale můžou mít problém i řidiči-lidé.

Foto: Tesla

Tesla Model S (na snímku) sice má systém zvaný Autopilot, ale ve skutečnosti to je "jen" sada jízdních asistentů, ne věc, která dokáže zcela sama řídit.

Článek

Nejen Tesla, ale i některé ostatní firmy říkají, že jsou s vývojem autonomního řízení daleko. Z toho by mohl jeden nabýt dojmu, že si pozítří bude moci koupit vůz, který zvládne jízdu kompletně sám. Nebo hůře, že taková auta už existují.

Není to pravda, a to ani v případě vozů značky Tesla. I přes fakt, že právě ona už léta označuje své asistenční systémy jako Autopilot. Ukázal to experiment britské výzkumné společnosti Thatcham.

Postavil Teslu Model S do situace, která na silnici není zas tak neobvyklá. Je ovšem poměrně náročná i pro řidiče-člověka, alespoň za určitých okolností - moment, kdy auto před vámi provede úhybný manévr před překážkou či pomalu jedoucím vozidlem.

Takový případ může nastat na dálnici při brzdění do kolony v nějakém nepřehledném úseku. Anebo i kdekoliv jinde, např. když leží na silnici sražené zvíře, velký klacek nebo jakýkoliv jiný větší předmět.

Tesla pochopitelně situaci nezvládá a do makety auta naráží. Je velmi pravděpodobné, že maketu viděla a začala brzdit, ale vzdálenost byla příliš krátká na to, aby zastavila. Bohužel se nedozvídáme detailní data, jako vzdálenosti mezi auty či rychlosti.

Problém by mohl mít i řidič-člověk, nejen elektronika

Pokud řidič-člověk nedodržuje bezpečnou vzdálenost anebo se zrovna věnuje telefonu, v těchto situacích náraz do překážky hrozí úplně stejně, neboť řidič nestihne reagovat - vyhnout se jako auto před ním.

Jediný rozdíl je v tom, že řidič může uhnout, zatímco elektronika nikoliv. Současné asistenční systémy nic na způsob vyhýbacího manévru neumějí, umějí jen brzdit a upozornit řidiče na problém.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Subaru Impreza 2,0i-S Sport

To taky dělají. Vůz začne na řidiče pískat, aby brzdil, a pokud řidič nereaguje, auto samo začne brzdit tak, aby pokud možno srážce předešlo nebo aby co nejvíc zmírnilo její následky. Zcela zastavit dokážou některé systémy do rychlosti 40 km/h, jiné do 60 km/h.

Technicky by podle firmy Valeo bylo možné systém zkalibrovat tak, aby začal brzdit včas i ve vyšších rychlostech a dokázal odvrátit nehodu i jinde než ve městě. Jenže to by systém trpěl příliš častými falešnými poplachy a stal by se neužitečným, i pokud by ho řidič hned po startu vozu nevypnul, aby ho zbytečně neotravoval.

Reklama

Výběr článků

Načítám