Článek
Podle původního záměru Audi, představeného v roce 2021 tehdejším generálním ředitelem Markusem Duesmannem, měl být poslední model se spalovacím motorem uveden na trh v roce 2026. Počítal také s tím, že po roce 2026 bude Audi uvádět na trh pouze elektrická vozidla a do roku 2033 zcela ukončí prodej modelů s benzinovými motory na většině trhů.
Současný generální ředitel společnosti Gernot Döllner však tyto plány mírní. „Výrobu našich posledních vozidel se spalovacími motory budeme řídit v závislosti na různých vývojových trendech na světových trzích,“ vysvětlil během výroční tiskové konference. Zároveň sdělil, že Audi do roku 2029 sníží počet pracovních míst o 7500, převážně v Německu.
K přehodnocení původních termínů došlo především kvůli pomalejšímu než očekávanému přijímání elektromobilů spotřebiteli. Automobilka už loni oznámila, že kvůli nízkým prodejům elektrického SUV Q8 E-Tron uzavře svůj závod v Bruselu.
I s omezeným počtem elektromobilů v nabídce zaznamenalo Audi v roce 2024 výrazný pokles prodejů. Celosvětové prodeje značky klesly o 11,8 % na 1 671 218 vozů, zatímco provozní zisk se snížil o 38 % na 3,9 miliardy eur (97,2 miliardy korun).
Tento nepříznivý vývoj chce automobilka zvrátit uvedením zhruba dvacítky nových nebo faceliftovaných modelů v příštích dvou letech. V plánu je mimo jiné představení nové generace Q3 v roce 2025 a také plug-in hybridní verze modelu A5.
Döllner rovněž naznačil zvýšení výroby v Severní Americe, aniž by přímo zmínil hrozby zvýšení cel ze strany Trumpovy administrativy.
„V současné době posuzujeme různé scénáře pro další lokalizaci v Severní Americe – mimo jiné proto, abychom byli blíže potřebám místních zákazníků a abychom se stali odolnějšími vůči globálním ekonomickým nejistotám,“ uvedl.