Hlavní obsah

Porsche zvažuje virtuální převodovku do elektromobilů

Podle spekulací ze zámoří se Porsche rozhodlo přidat do svých elektromobilů simulaci převodovky, kterou by jako první mohl již v příštím roce nabídnout model Taycan.

Foto: Petr Horník, Novinky

Porsche Taycan (ilustrační foto)

Článek

Elektromobily díky své konstrukci převodovky nepotřebují, pouze hrstka jich pak používá dva převody pro vyšší úspornost při cestování ve vyšších rychlostech. Jak ovšem ukázala značka Hyundai s modelem Ioniq 5 N, simulovaná převodovka může být způsobem, jak udělat sportovní jízdu s elektromobilem ještě zajímavější.

Podobnou techniku by přitom podle informací zámořského webu TheDrive mohla brzy nabídnout i značka Porsche, a to již v příštím roce. Podle anonymního zdroje už měla automobilka informovat o připravované novince dealery během listopadového setkání v Atlantě.

Jako první by techniku s označením „virtuální převodovka“ měly dostat modely Porsche Taycan, které se začnou objevovat ve druhé polovině roku 2026. Vůz s touto technikou by pak minimálně v zámoří mělo být možné objednat zřejmě od srpna příštího roku.

Automobilka spekulace webu TheDrive odmítla komentovat, dodala pouze, že neustále pokračuje v testování a vyhodnocování potenciálních nových technologií.

„Na základě poznatků získaných z těchto průzkumných testů se rozhoduje o tom, zda a kdy budou tyto technologie uvedeny na trh. Totéž platí pro zvažování potenciální virtuální převodovky,“ cituje americký web prohlášení tiskového mluvčího značky.

Automobilka přitom dříve možnost virtuální převodovky ve svých elektromobilech odmítala jako zbytečnost, v letošním roce se však začaly objevovat první zmínky o testování této techniky.

Australský web Drive navíc nedávno přinesl zprávu, podle které byli představitelé značky Porsche nadšeni z testování vozu Hyundai Ioniq 5 N, přičemž vyzdvihovali jak virtuální převodovku, tak simulovaný zvuk. Již tehdy se tak objevily spekulace, podle kterých by se tato technika mohla objevit v nových modelech značky.

Simulovaná převodovka je ve vozech značky Hyundai pouze softwarovým řešením, které však ovlivňuje i samotnou jízdu. Při špatném řazení může řidič přijít o dynamiku, ale také narazit na virtuální omezovač. Při řazení se mění i zvuk a nechybí ani typické cuknutí vozu, což společně dokresluje zážitek připomínající sportovní jízdu s klasickými sportovními vozy osazenými spalovacím motorem a reálnou převodovkou.

Výběr článků

Načítám