Článek
Historie automobilky Porsche je plná zajímavých automobilů, dodnes výjimečným vozem však zůstává silniční verze modelu 917, kterou si objednal dědic značky Martini. Vůz sice dostal úpravy nezbytné k provozu na silnicích, jinak ale zůstal maximálně věrný předloze ze závodních tratí a vznikl jako jedinečný exemplář.
Nyní, padesát let od jeho představení, si automobilka svůj husarský kousek zopakovala představením modelu Porsche 963 RSP, který je silniční verzí závodního hybridního hypersportu Porsche 963 LMDh, určeného pro vytrvalostní šampionáty.
Označení RSP odkazuje na jméno majitele, kterým je Roger S. Penske, americký podnikatel, bývalý závodník, a především majitel stáje Team Penske, která nasadila závodní originál do šampionátů IMSA i WEC. Zřejmě i díky tomu se stal majitelem vozu, za jehož projektem stál ředitel severoamerického zastoupení Porsche Timo Resch.
Silniční Porsche 963 RSP přitom vznikalo podle podobného receptu, jako kdysi Porsche 917. Designéři se rozhodli v maximální míře zachovat siluetu závodního speciálu, jehož karoserie je vyrobena z karbonu a kevlaru. Přesto muselo dojít k několika drobným úpravám.
Silniční vůz má například zvýšenou světlou výšku, upravené podběhy, přepracované ventilační mřížky, upravené zadní masivní křídlo a na jeho kapotě je umístěno tradiční logo automobilky. Vůz je lakován stříbrnou barvou v odstínu Martini Silver, kterou doplňují černě lakované detaily.
Rozložení kabiny zůstalo věrné závodnímu stroji, novinkou je ale luxusně působící čalounění kombinující světlou kůži (podobně jako v Porsche 917) a Alcantaru. Nechybí odnímatelný držák nápojů ani závodní sedačka, která však dostala měkčí a komfortnější čalounění. Součástí výbavy je pak i zakázkově lakovaná helma a sada nářadí.
Vůz stojí na 18“ kovaných kolech OZ obutých do pneumatik Michelin s lepší přilnavostí na vodě. Technici také upravili závodní podvozek s tlumiči Multimatic pro komfortnější jízdu, přidali úchyty registračních značek a upravili software světel tak, aby vůz mohl používat směrovky.
Pod kapotou zůstalo původní hybridní pohonné ústrojí se sedmistupňovou sekvenční převodovkou. Elektromotor byl ovšem upraven pro plynulejší nástup výkonu, zatímco 4,6litrový motor V8 o výkonu 680 koní nyní spaluje klasické palivo. Otázkou zůstávají změny na výfukovém systému, které ale automobilka blíž nekomentovala.

Automobilka vyvezla nové silniční Porsche 963 RSP společně s původním Porsche 917.
Díky řadě úprav a podpoře i ze strany pořadatele závodů 24 hodin Le Mans (Automobile Club de l'Ouest) nakonec vůz získal od francouzských úřadů speciální povolení k získání registračních značek a jízdě po veřejných silnicích.
Na ty se s vozem Porsche 963 RSP nedávno vydal jezdec Timo Bernhard, trojnásobný vítěz Le Mans, podle jehož srovnání nabízí 963 RSP skvělé vlastnosti a oproti závodnímu speciálu je k řidiči přátelštější. Nový silniční speciál navíc automobilka nafotila společně s ikonickým Porsche 917.