Hlavní obsah

Porsche představilo terénní 911, má zvýšený podvozek a oplastovanou karoserii

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Porsche 911 Dakar není závodním speciálem, ale drsnou produkční verzí legendárního kupé, která se inspiruje v minulosti.

Článek

Cayenne či macan coby úspěšná SUV dost možná zachránily značku Porsche, terénních úprav se ale nyní dočkal i ikonický sportovní model 911.

Na autosalonu v Los Angeles se ukázala verze Dakar, která odkazuje na vítězství ve stejnojmenné vytrvalostní rallye v roce 1984, kterou ovládlo závodně upravené Porsche 959.

Pokud chcete z placatého kupé vytvořit terénní vůz, nejdůležitější úpravou je jeho světlá výška, která je o 50 mm vyšší než u sériového modelu 911 s pohonem všech kol a lze ji díky vzduchovým měchům zvýšit o dalších 30 mm.

První jízda s Porsche 718 GT4 a Spyder: Tady je laťka puristických sporťáků

AutoMoto

Porsche říká, že terénní režim „High Level“, který se aktivuje pomocí otočného ovladače na volantu, poskytuje podobnou úroveň světlé výšky a nájezdového úhlu jako u některých běžných SUV a je k dispozici při rychlosti až 170 km/h, po které se vrátí do normální výšky.

Terénní mód je také navržen tak, aby maximalizoval trakci v situacích s nízkou přilnavostí, zatímco další nový režim, který Porsche nazývá „Rally“, je nastaven pro sypký, nerovný povrch a posílá větší část svého výkonu na zadní nápravu.

Krom pohonu všech kol si novinka pomáhá také natáčením zadních kol, uložením motoru z modelu 911 GT3 a aktivním vyrovnáváním náklonů.

Oba režimy jsou vybaveny systémem Rally Launch Control, který umožňuje 20procentní prokluz kol pro rychlé starty na nezpevněném povrchu a těží ze záběru, který poskytují terénní pneumatiky Pirelli Scorpion o rozměrech 245/45 ZR19 a 295/40 ZR20.

Pneumatiky mají hloubku dezénu 9 mm a dvě vrstvy kostry pro vyšší odolnost, i když si lze alternativně vybrat letní nebo zimní pneumatiky Pirelli P Zero, pokud to s blátem a pískem nemyslíte tak vážně.

I kvůli terénnímu obutí je 911 Dakar elektronicky omezen na maximální rychlost 240 km/h, ovšem dynamika do té chvíle rozhodně chybět nebude. Vůz staví na pohonu z verze 911 Carrera 4 GTS, to znamená třílitrový plochý šestiválec se dvěma turbodmychadly o výkonu 480 k a 570 Nm točivého momentu a dvouspojkovou převodovku.

Test: Porsche Macan GTS je SUV, které opravdu jezdí jako sportovní auto

Testy

Zrychlení za 3,4 sekundy na 100 km/h je pouze o desetinu nižší než číslo, které Porsche uvádí u Carrery 4 GTS. Porsche se totiž podařilo zachovat nízkou hmotnost, vždyť oproti výchozímu modelu je dakar s 1 611 kg jen o 10 kg těžší.

Porsche ušetřilo třeba už jen nahrazením elektrického spoileru pevným z uhlíkového kompozitu, skla jsou tenčí a chybí zadní sedadla. Mezi další charakteristické prvky modelu 911 Dakar patří přední kapota ze stejného materiálu s výraznými vzduchovými otvory převzatými opět z modelu 911 GT3.

K dispozici jsou také standardní terénní detaily: červená hliníková tažná oka vpředu a vzadu, rozšířené podběhy a prahy či ochranné prvky z nerezu vpředu, vzadu a na bočních prazích. Boční otvory pro přívod vzduchu na přepracované přídi jsou chráněny proti odletujícím kamenům mřížkami z nerezové oceli.

Supersport do terénu. Lamborghini ukazuje netradiční verzi huracánu

AutoMoto

Střecha je vybavena 12V elektrickou zásuvkou pro světlomety volitelného střešního nosiče. S nosností 42 kilogramů může střešní „koš“ bez problémů pojmout soutěžní vybavení, například kanystry s vodou či benzinem, lopaty nebo trakční desky. Pro dobrodruhy nechybí také střešní stan.

Na přání dodávaný paket Rally Design od Porsche Exclusive Manufaktur připomíná původní dakarský speciál ještě více. Zahrnuje dvoutónový metalický lak. Je to vůbec poprvé, kdy Porsche zavedlo kombinaci dvoubarevného laku a dekorativní fólie do sériové výroby.

Na boku vozidla také může být na přání klienta startovní číslo – od 0 do 999. Kromě červených a zlatých pruhů nese 911 Dakar s designovým paketem Rally, jehož vzhled vychází z vítězného vozu Rallye Paříž-Dakar 1984, na dveřích také nápis „Roughroads“, registrovaná ochranná známka, která připomíná výrobce cigaret, tehdejšího sponzora dakarského dobrodružství.

Nové Porsche 911 Dakar lze nyní objednat za cenu 222 020 eur včetně DPH (5,3 milionu korun). Balíček Rally Design stojí dalších 26 061 eur včetně daně (634 tisíc korun).

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám