Hlavní obsah

Ojetá auta v prvním čtvrtletí zdražila o desetinu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Průměrná cena ojetých aut prodávaných na českém trhu se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšila o deset procent na 299 tisíc korun. Za nárůstem stálo především zdražování levnějších či průměrně drahých aut, tedy těch, o která byl největší zájem. Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia.

Foto: Škoda

Škoda Fabia II. generace (na ilustračním snímku) je dnes šestnáctileté auto.

Článek

Stáří prodávaných aut meziročně kleslo o půl roku na devět let. Příčinou byl vyšší podíl tuzemských ojetin, jejichž věk byl v průměru 7,2 roku, zatímco průměrný věk aut se zahraničním původem byl 10,6 roku.

Podíl aut s českým původem se meziročně zvýšil o pětinu na 48,5 procenta trhu. Naopak podíl aut z Německa klesl z 23 na 20 procent. Meziročně menší podíl zaujímaly také vozy z Itálie či Rakouska, ale naopak podíl aut se slovenským původem v posledním roce neustále roste.

Počet aut dovezených ze zahraničí v letošním roce meziročně poklesl o 10,6 % na 39 422 vozů. Dovážela se auta v průměru o tři čtvrtě roku starší než loni ve stejném období, průměrné stáří nově dovezených ojetých aut bylo 11,2 roku. Narostl zejména podíl aut starších 15 let, který vzrostl o 2,7 procentního bodu na 24,95 procenta.

Stáří tuzemského vozového parku stouplo za desetiletí o 2,2 roku na 16 let

AutoMoto

„Je alarmující, že každé čtvrté dovezené auto je starší 15 let. Průměrné stáří vozového parku v kategorii osobních vozů nadále roste a v prvním kvartálu už dosáhlo hranice 16 let. Neustále se zvyšující věk aut má negativní vliv na bezpečnost provozu na českých silnicích,“ uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.

Podle analýzy skupiny Aures Holdings se na trh s přibývajícím počtem nových aut dostává i více ojetin, včetně zánovních vozů do pěti let stáří a 50 tisíc najetých kilometrů. Zatímco v roce 2022 jich český sekundární trh v prvním čtvrtletí nabídl 22 843, letos jich bylo 24 311, tedy o 6,4 % více.

Průměrně měla prodávaná auta letos najeto 151 tisíc km, což je meziročně prakticky beze změny. U prodejců vozy zůstávaly v průměru 65 dní, což znamená, že se auta meziročně prodávala o čtyři dny rychleji. Vozy s certifikátem původu se prodávaly o 11 dní rychleji.

Nejprodávanějšími modely byly opět Škoda Octavia a Škoda Fabia. Na třetím místě se umístila Škoda Superb, která oproti loňskému roku vystřídala Volkswagen Golf. Nejvíce se letos prodávala opět auta s motorem na naftu (49,9 %). Podíl aut s benzínovým pohonem činil 46,2 %. Podíl elektroaut se zvýšil z 0,48 na 0,83 procenta trhu.

Podvody u ojetin nezarazil ani přísnější dohled

Domácí

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám