Článek
V moderní době se stále více dbá na odpor vzduchu, protože s tlakem na snižování spotřeby u aut (nejen kapalných paliv) je třeba dělat auta opravdu aerodynamicky perfektní. To, co před deseti lety byly špičkové hodnoty, jsou dnes průměrné koeficienty obyčejného vozu střední třídy.
Volkswagen tak postavil ve Wolfsburgu celé nové výzkumné centrum Wind Tunnel Efficiency Center, které se rozkládá na rozloze 8800 m². Uvnitř najdeme ohromný větrák o průměru osm metrů, který dokáže vyhnat vzduch na rychlost až 250 km/h.
Zajímavé ovšem je, že technologie dokáže simulovat i různé teploty a vlhkosti vzduchu. Takže extrémální hodnoty -30 a +60 °C a vlhkost až 95 % vyrážejí dech. V tunelu tak samozřejmě může zcela jednoduše sněžit. Ještě jedna hodnota je zajímavá. Když větrák žene vzduch rychlostí 160 km/h, vydává hluk pouhých 65 dB, což je hodnota třeba domácí výkonné klimatizace.
A co se tu testuje? Vlastně všechno – od obtékání vzduchu karoserie po přítlak na nápravy v různých rychlostech až po detaily, jako je tvar ráfků, sloupků a lepených skel, stěračů nebo účinnost vstupů vzduchu pro chlazení.
Hned po slavnostním otevření začal tunel naplno pracovat a jeho vytížení má být extrémní. Vždyť vývoj automobilky prý nyní pracuje na 50 nových projektech.