Hlavní obsah

Muzeum v Olomouci získalo roadster, ve kterém jezdil Vlasta Burian

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Roadster z produkce brněnské Zbrojovky, ve kterém se v druhé polovině 30. let minulého století proháněl po tuzemských silnicích herec Vlasta Burian, získal do sbírky majitel soukromého muzea automobilů Veteran Arena v Olomouci Lubomír Pešák.

Foto: ČTK

Unikátní roadster z produkce brněnské Zbrojovky, ve kterém se v druhé polovině 30. let minulého století proháněl po tuzemských silnicích herec Vlasta Burian.

Článek

Burian vlastnil elegantní automobil pouze krátce, poté vozidlo vystřídalo několik majitelů a Pešák na něj před několika lety náhodou narazil v Lichtenštejnsku. Po celkové renovaci je historický automobil s modrou karoserií ve stylu art deca k vidění v olomoucké Veteran Areně.

Pešák řekl, že Burian byl ve 30. letech ambasadorem automobilů brněnské Zbrojovky a podle dobové reklamy se podílel na designu i výrobě svého vozidla na podvozku Z5 Express. Jedinečná karoserie byla zhotovena na zakázku ve firmě Dostál v Praze-Vršovicích.

„Na reklamě z té doby je vidět, jak Vlasta Burian brousí blatník,“ uvedl Pešák. Vozidlo bylo krátce po výrobě prezentováno na automobilové výstavě v Praze a poté s ním Burian jezdil. „V té době bylo zaregistrováno na jeho jméno. Pak se už ale vlastnická stopa ztrácí,“ řekl Pešák.

Zatím není jasné, kdo Burianův vůz vlastnil v době německé okupace. Po válce, kdy byl Burianovi zkonfiskován takřka veškerý majetek, v nevšedním vozidle objížděl farář své farnosti.

Automobil opatřil plátěnou střechou a po vyřezání části karoserie přidal zadní sedadlo. V 50. až 60 letech bylo vozidlo vyfotografováno ve Francii a jeho poslední stanoviště bylo v Lichtenštejnsku. „Vlastnil ho Francouz žijící v Lichtenštejnsku, od kterého jsem ho koupil,“ uvedl Pešák.

Historický automobil s čtyřválcovým dvoutaktním motorem o výkonu 30 kW byl ve špatném technickém stavu a vyžadoval celkovou rekonstrukci. „Karoserii jsme vrátili do původního stavu, v jakém byl automobil prezentován na výstavě v Praze,“ řekl Pešák.

Srdcem sbírky muzea Veteran Arena jsou automobily československé výroby, zejména Tatra, Praga, Aero, Škoda, Jawa a Walter. Muzeum představuje také ucelenou sbírku prostějovské značky Wikov. K vidění jsou i historické motocykle Jawa, Praga, ČZ, Breitfeld & Daněk, Čechie-Böhmerland a Indian. Do sbírky patří také čtyři desítky anglických podrámových motocyklů.

Sbírka zahrnuje předválečná a poválečná anglické vozidla Triumph, MG, Invicta, Jensen, Healey, Aston Martin či Alvis. Těchto velmi výkonných sportovních a závodních vozů bylo vyrobeno pouze několik málo kusů se zakázkovou karoserií. Mezi unikátní vystavené automobily patří Praga Grand prvorepublikového velvyslance ve Velké Británii Jana Masaryka či první československý aerodynamický vůz Wikov 35 Kapka.

Téměř zapomenutá Kapka. První aerodynamický vůz vyrobený v Československu slaví 90 let

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám