Článek
Nové CLA je prvním vozem na kompaktní platformě Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA). Spoléhá především na elektrický pohon a stavět na stejných základech bude i příští crssover GLA, GLB nebo malé „géčko“. Jedná se proto o velmi důležitý model.
Vůz bude dostupný s plně elektrickým i hybridním pohonem, přičemž jako první na trh dorazí elektromobil. Ten přitom sází na nový přístup k designu, který by měl být bližší spalovacím autům.
Příď zaujme výraznou uzavřenou maskou, která je osazena osvětleným logem trojcípé hvězdy a 142 samostatně nasvícenými menšími hvězdami. Hlavní světlomety jsou standardně LED a propojené tenkou osvětlenou linkou, volitelné sofistikovanější LED světlomety navíc dostanou světelný podpis ve tvaru hvězdy.
Z profilu pak vůz sází na elegantní uhlazené tvary, díky nimž se povedlo stlačit koeficient aerodynamického odporu na hodnotu 0,21. Za zmínku stojí například zapuštěné kliky dveří, aerodynamicky optimalizované tvary kol o průměru 17 až 19 palců a nechybějí ani volitelné pakety jako AMG Line, AMG Line Plus nebo Night pro osobitější vzhled.
Po stránce rozměrů nová generace CLA nepatrně povyrostla. Do délky se natáhla o 41 mm na 4722 mm a rozvor byl prodloužen o 61 mm na 2789 mm. Kabině pak dominuje moderní a minimalistický design včetně palubní desky MBUX s 10,25palcovým přístrojovým štítem, 14“ infotainmentem a stejně velkou obrazovkou před spolujezdcem.
Posádka se může těšit na tradičně kvalitní čalounění a volbu prémiových materiálů. Po stránce softwaru by měl zaujmout především zcela nový operační systém MBUX, který využívá systémy umělé inteligence od společností Microsoft a Google. Chybět tak nebude virtuální asistent ani integrace systémů ChatGPT, Microsoft Bing a Google Gemini.
Zavazadlový prostor nabídne standardní objem 405 litrů, novinkou je ovšem přední kufr, tzv. frunk, který u plně elektrické verze nabídne dalších 71 litrů prostoru.
Elektromobil i jako zadokolka
Elektrická verze bude dostupná ve verzích CLA 250+ s pohonem zadních kol a CLA 350 4Matic jako čtyřkolka. Základní verze je osazena elektromotorem na zadní nápravě o výkonu 200 kW (272 k) a dojezd na jedno nabití by se měl pohybovat okolo 694 až 792 kilometrů dle WLTP. Spotřeba i díky propracované aerodynamice dosahuje 12,2-14,1 kWh/100 km.
Výkonnější varianta nabídne systémový výkon 260 kW (354 k). Dojezd by se měl pohybovat kolem 672-771 kilometrů dle WLTP.
Obě elektrické verze stojí na nové 800V platformě a jsou osazeny lithium-iontovou baterií s kapacitou 85 kW, která bude podporovat nabíjení při výkonu až 320 kW, což je v kompaktním segmentu nadprůměrná hodnota. Během deseti minut by tak za optimálních podmínek mělo být možné získat dojezd dalších 325 km.
Elektrické verze doplní ještě hybrid s pohonem předních či všech kol a motorem vpředu napříč jako u předchozích generací. Základem je 1,5litrový zážehový čtyřválec v kombinaci 48V hybridní technologií, baterií o kapacitě 1,3 kWh a elektromotorem integrovaným do osmistupňové dvouspojkové převodovky.
První edice elektrické verze 250+ startuje v Česku na 1 351 570 Kč, výkonnější model 350 4Matic přijde na 1 467 730 korun.