Článek
Japonská automobilka Mazda v minulosti nabízela pestrou paletu zajímavých sportovních modelů, ta se v posledních letech smrskla už jen na roadster MX-5, který se nyní v Evropě prodává pouze se slabším z nabízených motorů. V blízké budoucnosti by se však měla nabídka opět rozrůst.

Koncept Mazda Iconic SP je elegantním kupé s výklopnými světly a rotačním motorem doplňujícím pohonné ústrojí tvořené elektromotorem a bateriemi.
Koncept Iconic SP, představený značkou v roce 2023, by se totiž měl stát produkčním vozem, který se stane nepřímým nástupcem sportovního kupé RX-7. V rozhovoru pro Motor Trend to naznačil Ryuichi Umeshita, technický šéf automobilky.
„Můžete očekávat, že Iconic SP bude dobrým nástupcem RX-7,“ cituje americký magazín jeho slova. Umeshita navíc zmínil, že se zvažovala výroba modelu dokonce již během roku 2026. Po technické stránce by měl být vůz téměř hotový, značka ovšem potřebuje také životaschopný obchodní plán.
Otázka pak panuje kolem jména nového modelu, který by neměl přímo navazovat na žádný z existujících vozů či modelových řad. Jasné už ale je, že pod kapotou bude opět uložen rotační motor. Není však jisté, jak bude pohon řešen.
Koncept Iconic SP sázel na hybridní pohon, kdy rotační motor s dvojicí rotorů sloužil jako prodlužovač dojezdu pro hnací ústrojí tvořené jedním elektromotorem a baterií. Stále však není vyloučena ani možnost, že by rotační motor roztáčel přímo kola. Automobilka již nyní využívá rotační motor jako prodlužovač dojezdu v modelu MX-30 a pracuje na jeho zdokonalení.

Mazda MX-5 čtvrté generace (ND) byla představena již v roce 2014 a prošla několika modernizacemi.
Produkční verze konceptu Iconic SP by se měla v prodeji objevit společně s novou generací roadsteru MX-5 a modely by se neměly vzájemně kanibalizovat. Nová generace MX-5 je přitom ve vývoji, pravděpodobně však dorazí později než produkční verze konceptu Iconic SP, se kterou by mohla sdílet designový jazyk.
Nová MX-5 by měla stále klást důraz na kompaktní rozměry, lehkost a dostupnost, podobně jako předchozí generace. Vůz by měl být i nadále dvoumístný a poháněný čtyřválcovým spalovacím motorem, pravděpodobně nové řady Skyactiv Z. Zatím však není jisté, kdy dorazí. Stávající generace přitom byla představena již v roce 2014.