Článek
Nákladní loď se vydala na cestu 26. května z čínské prefektury Jen-tchaj do mexického Lazaro Cadenas. Do cíle měla doplout během 19 dnů.
Krátce po půlnoci v úterý 3. června však měla posádka zaznamenat kouř na jednom z pater lodi. Podle vyjádření společnosti Zodiac Maritime pro server Lloyd’s List přitom kouř vycházel z patra, na kterém loď přepravovala elektromobily.
Podle americké pobřežní stráže se na palubě nachází celkem 3048 vozidel včetně 70 plně elektrických a 681 částečně elektrických (různé typy hybridů). Dále loď převáží 350 tun plynného paliva a 1530 tun topného oleje.

Snímek hořící lodi z paluby letadla pobřežní stráže.
Posádka se pokoušela dostat požár pod kontrolu a použit byl i palubní hasicí systém, její úsilí však bylo marné. Po konzultaci s americkou pobřežní stráží (USCG) opustilo všech 22 členů posádky loď na záchranném člunu, ze kterého je posléze vyzvedla nedaleko proplouvající obchodní loď.

Požár lodi Morning Midas přepravující přes 3000 vozidel
Plavidlo se nyní nachází nedaleko pobřeží Aljašky a jeho situaci sleduje americká pobřežní stráž, která k uhašení požáru vyslala svá plavidla a také kutr, loď, která se používá například k přepravě osob.
Společnost, jež hořící loď provozuje, nyní spolupracuje se záchrannými složkami a na místo vyslala tažnou loď, která má pomoci s likvidací požáru a škod. Primární je nyní ovšem ochrana mořského prostředí.

Dvaadvacetičlennou posádku zachránila nedaleko plující nákladní loď.
Riziko exploze
Aktuální stav lodi je neznámý, aljašská pobřežní stráž však průběžně zveřejňuje informace na svém profilu na síti X. Dosud zveřejněné fotky hořící lodě byly pořízeny z letounu pobřežní stráže již 3. června.
Americký deník The New York Times uvedl, že pobřežní stráž nechává loď hořet a sleduje ji z dálky, protože existuje riziko, že by lithium-iontové baterie v autech mohly explodovat.
Loď spuštěná na vodu v roce 2006 a provozovaná britskou společností Zodiac Maritime je určena výhradně pro převoz automobilů, které na palubu najíždějí (tzv. Roll-on, Roll-off/RoRo).
Nejde o první případ
Nejde přitom o první požár velké nákladní lodi převážející i elektrické a elektrifikované vozy. Před zhruba třemi lety došlo k požáru přepravní lodi Felicity Ace nedaleko Azorských ostrovů, na jejíž palubě bylo kolem 4000 automobilů včetně vzácných kusů značek Porsche a Lamborghini.
#BREAKING (1/2) USCG responding to fire onboard 600ft cargo ship Morning Midas with 22 people aboard 300 mi SW of Adak
— USCGAlaska (@USCGAlaska) June 4, 2025
- No reported injuries
- Ship’s crew actively fighting fire
- 3 vessels on scene to assist
- USCG aircrews en route to Adak
- USCG Cutter en route to the area
Požár lodi trval devět dnů, během následného pokusu o její odtažení pak došlo k úplnému potopení. Příčina požáru tak nebyla objasněna. Jen na přepravovaných vozech přitom vznikla škoda odhadovaná ve výši zhruba 400 milionů dolarů, tedy v přepočtu zhruba 9,4 miliardy korun.