Článek
Rakouský startup nejprve testuje nákladní verzi před variantou pro cestující, která by podle něj neměla stát více než běžná jízda taxíkem.
Firma uvádí, že jejich patentovaná technologie protiběžného rotoru zajistí energeticky úsporný let s hlučností srovnatelnou s hladinou hluku myčky nádobí.
Modulární konstrukce by měla snížit výrobní náklady až desetkrát oproti konkurenčním technologiím. Řada eCopter bude zahrnovat jednomístné a dvoumístné verze pro osobní přepravu a také nákladní verzi s užitečným zatížením 200 kg.
Další navrhované aplikace by mohly zahrnovat specializované modely pro hasiče a záchranáře. „Každý milník nás přibližuje k tomu, aby se městská letecká mobilita stala realitou pro každého. Úspěšný let našeho eCopteru bez upoutávky není jen technickým úspěchem – je to viditelný důkaz, že naše vize funguje,“ řekla pro agenturu AP Yvonne Winterová, spoluzakladatelka a provozní ředitelka společnosti.
„Mnozí nebrali naše upoutávky vážně, ale vidět znamená věřit. Tímto letem jsme ukázali, že FlyNow je připravena zvednout městskou mobilitu ze země.“
Společnost doufá, že do roku 2027 zahájí komerční nákladní provoz. „Měníme způsob, jakým budou města nakládat s leteckou dopravou, a nabízíme čistší, rychlejší a udržitelnější alternativu k tradiční pozemní dopravě,“ uvedla.
Stroje tohoto typu jsou známé pod zkratkou eVTOL, tedy electric Vertical Take-Off and Landing. Používá se pro letadla se schopností kolmého vzletu a přistání, která využívají elektrický pohon.
Vývoji pro účely nejen létajících taxi se věnuje řada společností a mnozí věří, že právě takto bude vypadat doprava ve městech na krátké vzdálenosti. Naráží ale na drahý vývoj, o čemž se přesvědčila i firma Volocopter, jejíž stroje měly sloužit na olympiádě v Paříži, k čemuž nakonec nedošlo.