Hlavní obsah

Když se z auta stane výheň aneb Pozor na rozpálené plasty

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V letních měsících teplota uvnitř vozu bez problémů přesáhne 60 stupňů Celsia. Plasty, které jsou vystavené přímému slunci, se zahřejí i na více než 80 stupňů. Vyplývá to z výsledků testu serveru Novinky.cz.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Infračervený teploměr od Voltcraftu naměří teploty od –50 do 1000 stupňů Celsia.

Článek

Jaká bude teplota v autě, které stojí na slunci? Během 29. června, kdy teplota ve stínu vystoupala ke třiceti stupňům, jsme zjišťovali, jak se v průběhu dne bude měnit teplota uvnitř vozidla.

Test probíhal za pomoci infračerveného teploměru Voltcraft IR 900-30S, který zapůjčila firma Conrad Electronic ČR. Tento vysoce přesný přístroj dovede měřit teplotu jakýchkoliv povrchů a zvládne teploty od – 50 do 1000 stupňů Celsia, což je pro měření obvykle postačující.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Naměřená teplota ve vozidle při parkování ve stínu.

V půl dvanácté jsme naměřili teplotu silnice, na které stál měřený automobil (bílý Lexus RX), 38,6 stupňů. Uvnitř vozu vepředu byla teplota 49,3 stupňů. Přední část přístrojové desky, na kterou dopadalo přímé sluneční světlo, byla rozpálená na 67,2 stupňů Celsia.

Nejvyšší hodnoty jsme ve vozidle naměřili ve tři hodiny odpoledne, přední plast byl rozpálen na 82,1 stupňů, uvnitř vozu bylo „nedýchatelných“ 61,7 stupňů Celsia. Na zadních sedadlech (kde měl náš automobil tónovaná okna) byla naměřená teplota nižší – 50,1 stupně; nejnižší byla v kufru – 44,1 stupňů. Nechat v rozpáleném autě – byť na pár minut - dítě nebo zvíře je tedy velmi nebezpečné.

Naměřené výsledky z 29. června 2011
časvozovkaautomobilpřední plast
11:3038,649,367,2
13:3055,059,680,8
15:0048,761,782,1
16:1554,052,662,4
Poznámka: údaje jsou ve stupních Celsia, měření plastů probíhalo na nejvíce exponovaném místě před volantem s největším dopadem slunečních paprsků, teplota vozovky se měřila před automobilem, uvnitř vozidla se teplota měřila na sedadle řidiče v oblasti hlavy.

Kolem čtvrt na pět začaly teploty mírně klesat, uvnitř auta však stále bylo 52,6 stupňů, teplota plastu na přístrojové desce byla dle teploměru 62,4 stupňů. Plasty jsou na takto vysoké teploty dimenzovány, při vysokých teplotách ale dochází k většímu opotřebení. Například plastové výplně dveří (kde není taková teplota jako na plastech před volantem) se dle informací od jednoho z dodavatelů pro autoprůmysl testují na 80 stupňů.

Po otevření všech čtyř oken se po jedné minutě teplota uvnitř vozu snížila na 43,9 stupňů, během dalších minut už klesala velmi zvolna.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Infračervený teploměr od Voltcraft

V teplých letních měsících je tedy ideální parkovat ve stínu, kde je teplota podstatně nižší. Dobré je také na dálku stáhnout všechna okna, když přicházíte k autu (delším podržením tlačítka pro otevírání, ne všechna auta však mají toto komfortní otevírání), teplota je pak o něco snesitelnější. Teplotu pomáhají výrazně snížit i tónovaná okna [celá zpráva].

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám