Hlavní obsah

Kalifornie začíná používat elektronické registrační značky. Na úřad už nemusíte

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kalifornie jako první stát v USA začíná používat elektronické registrační značky. Ty umí zobrazovat různé zprávy, odpadá i nutnost jakékoli fyzické komunikace s úřadem při změně registrace. Jenže jedna tabulka má stát téměř 16 tisíc korun a v Kalifornii potřebujete dvě. A poškození na parkovišti je až příliš snadné.

Jak funguje digitální poznávací značka?Video: Reviver Auto

 
Článek

Registrační značka je jedna z nejjednodušších součástí auta - je to plechová, případně plastová tabulka s vyraženými znaky, které byly vašemu autu přiděleny. Používá se už více než století, minimálně u nás, a po celou dobu je její princip stejný.

Před několika měsíci však firma Reviver přišla s elektronickou registrační značkou. Ta je principem podobná čtečce elektronických knih - má stejný displej a umí zobrazit černou a bílou barvu. [celá zpráva]

Kalifornie je prvním místem, kde se digitální značky mohou začít používat. Ovšem, nebude to zadarmo. Jedna „tabulka” má podle webu Sacramento Bee stát 699 dolarů, tedy asi 15 700 korun.

Foto: Reviver Auto

Světově první digitální registrační značka

V Kalifornii je povinné vozit i přední značku, což znamená 31 400 korun na jedno auto. A ještě měsíční paušál 7 dolarů (157 korun) za služby spojené s používáním značky. České značky na přání se najednou jeví být docela levnou zábavou.

Nemusíte na úřad, ťukanec na parkovišti ale bude najednou stát desetitisíce

Co si za své peníze Kaliforňané vlastně koupí? Jednak je to již dříve zmiňovaná možnost zobrazit reklamy či proměnlivé vzkazy, třeba podporu nějakému sportovnímu týmu nebo charitě.

Hlavní výhodou ale je, že nebude nutné chodit na úřad kvůli registraci, změně nebo získání nálepek prokazujících zaplacení ročního „registračního poplatku” - de facto daně z provozu vozidla. Příp. posílat značky či nálepky poštou, což údajně stojí kalifornské dopravní inspektoráty zhruba 20 miliónů dolarů (448 miliónů korun) ročně.

Foto: Profimedia.cz

Registrační značka - Ilustrační foto

Další výhodou, zmiňovanou autory značky, je fakt, že vůz může být díky ní vyhledán v případě krádeže. Pokud tedy zloděj značku z vozu nestrhne; výrobce hovoří o bezpečnostních šroubech, ale na páčidlo budou nejspíš krátké.

Jenže elektronická značka má i řadu nevýhod. Předně, stalo se vám někdy, že do vás na parkovišti ťuknul někdo tažným zařízením a promáčkl plechovou značku? Ohnout ji zpátky do správného tvaru nic nestojí a případný zlámaný rámeček stojí 70 korun na první benzínce. U elektronické to tak jednoduché nebude.

A to není ani zdaleka všechno - elektronická značka má baterii, kterou musíte nabíjet, a také má nějakou životnost. Plechové značky vydrží bez jakékoliv údržby desítky let. A stojí drobné ve srovnání s tou elektronickou.

Reklama

Výběr článků

Načítám