Hlavní obsah

Prohlédněte si nikdy nevystavované motorky Jawa

Novinky, Kristýna Léblová, jdu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Vznikla před 90 lety, dohromady již vyrobila na tři miliony motocyklů a podařilo se jí prosadit ve světě. Přežila válku, komunismus i ztrátu odbytu po rozpadu východního bloku v 90. letech. Národní technické muzeum v Praze tak při příležitosti kulatého výročí připravilo výstavu, která na několika desítkách ikonických motocyklů odkrývá známou i neznámou historii této značky.

Jawa je fenoménem už 90 let. Prohlédněte si nikdy nevystavované kousky v NTMVideo: Novinky

 
Článek

„Je to jedna z nejslavnějších, nejpřednějších a nejcennějších českých značek vůbec,“ uvedl před zahájením výstavy Arnošt Nezmeškal, jenž je v Národním technickém muzeu ředitelem Muzea dopravy. Novinkám také přiznal, že motocykly Jawa jsou pro něj srdcovou záležitostí.

První motocykl Jawa se představil přesně před 90 lety

AutoMoto

Výstava Fenomén Jawa na padesátce motocyklů ukazuje příběh slavného českého výrobce a může se pochlubit i exempláři, které většinou neznáme. „Představujeme tu vývojové prototypy značky i silniční závodní motocykly Jawa,“ vyjmenoval Nezmeškal.

Nikdo ji desetiletí neviděl

On sám vyzdvihl zejména silniční závodní motocykl Jawa 350 z roku 1937. „Je to motocykl, který nebyl vystavovaný možná i 60 let. Motorka jezdila závody těsně po válce, a poté zmizela ze světa. Majiteli se podařilo dát ji do pořádku a přivezl nám ji na výstavu na poslední chvíli,“ vysvětlil s tím, že motorka dorazila teprve dva dny před zahájením.

Foto: Novinky

Jawa 350 z roku 1937

Motocykly Jawa jezdily první závody už v roce 1932, kdy se zúčastnily náročného okruhového závodu po běžných silnicích na ostrově Man, nazvaného „Isle of Man Tourist Trophy”. Závodník František Brand tehdy skončil na 14. místě. Na první pohled nic moc, ale ze zahraničních závodníků byl nejlepší.

Vítězství v mezinárodní soutěži

Velký úspěch přišel v roce 1947, kdy československá Jawa poprvé vyhrála Mezinárodní šestidenní motocyklovou soutěž. „Motorka poté zmizela, byla vyvezena do Rakouska, potom byla ve Švédsku a před pár lety se českému sběrateli podařilo ji získat zpátky a velmi náročně tu motorku renovoval a dával dohromady,“ vysvětlil Nezmeškal u Jawy 600, která také doplňuje výstavu.

Motorka Františka Šťastného

Bezesporu jedním z nejdůležitějších vystavovaných kusů je závodní Jawa 250 2xOHC se startovním číslem 6. Závody s ní totiž jezdil velmi dobře známý motocyklový závodník František Šťastný. „Tuto motorku používal od roku 1959 až někdy do roku 1964, takže poměrně velmi dlouho. Tento exemplář je dokonce na nádrži podepsaný Františkem Šťastným. Ještě za života se k té motorce hlásil a majiteli ji podepsal,“ popsal Nezmeškal.

Foto: archiv NTM, .

Gustav Havel a František Šťastný (vpravo).

Další modely

Kromě těchto modelů výstava ukazuje i zahraničí stopu Jawy. „Několik málo motocyklů, které nenesou značku Jawa, ale jsou s historií Jawy nějak blízce spojeny, motocykl Wanderer z Německa nebo motocykl Yezdi z Indie,“ přiblížil ji Nezmeškal. Právě firma Wanderer prodala na konci 20. let licenci na výrobu motocyklů Františku Janečkovi a ze spojení jmen Janeček a Wanderer vznikl název Jawa.

Pod značkou Yezdi se motocykly Jawa vyráběly a prodávaly v Indii. České motorky se v licenci vyráběly i v Egyptě, Turecku a v některých rozvojových zemích byl věhlas „našich” motocyklů tak velký, že se slovo „jawa” stalo synonymem pro motocykl. V Indii v současnosti navíc zažívá návrat, motorky zde nově pod touto značkou vyrábí koncern Mahindra.

Výstava Fenomén Jawa potrvá od 27. listopadu do 30. srpna příštího roku, a to přímo v budově Národního technického muzea v pražských Holešovicích. Kromě těch nejznámějších jsou také vystaveny například motocykly z tajného válečného vývoje nebo prototypy strojů tzv. unifikované řady z první poloviny 60. let.

Reklama

Související články

Motorka z Brouka: Výsledek je prapodivný

Americký designér a konstruktér Brent Walker doma v garáži vyrobil dvě malé motorky, kterým dal základ, tvary, díly a především duši legendárního Volkwagenu...

Výběr článků

Načítám