Článek
Když jsem několik týdnů před dnem D zajišťoval závodní okruh, přiměřené rychlý automobil, rallye jezdce a kameramana, měl jsem v hlavě dva cíle. Ukázat, o kolik bude závodní jezdec rychlejší než běžný smrtelník a pak ukázat, o kolik se dá zlepšit čas, když se někdo fundovaný podívá, jak řídíte a řekne vám, co děláte dobře a kde jsou naopak vaše slabiny.

Efektní, nicméně pomalý styl
Na zdejší technickou trať jsme si vybrali Peugeot 208 GTi, povedený malý hot hatch. Celé tři hodiny, které jsme v Sosnové v až příliš horkém srpnovém odpoledni strávili natáčením, Jan Černý neztrácel úsměv, ochotně sedal za volant, citlivě radil a vůbec se choval navýsost sympaticky bez známky povýšenosti.
Poprvé tento 24letý jezdec startoval ve svých sedmnácti, o čtyři roky později už jel svou první světovou rally. Černý je v kategorii 2WD Mistrem Evropy pro rok 2012, zároveň je tento vítěz ankety FIA Talent roku, ve stejné kategorii Mistrem ČR (2012 a 2013). Jezdit tedy rozhodně umí a je velmi pravděpodobné, že o něm v budoucnu ještě uslyšíme.
Několik rad, jak řídit na okruhu od Jana Černého |
---|
1) Snažte se o plynulou, přiměřeně agresivní jízdu. Čím víc "závodíte", tím vaše jízda není rychlejší. |
2) Před zatáčkou jednou zabrzděte (s koly rovně), neškubejte volantem, zatáčejte rázně. |
3) Brzděte co nejkratší čas, ale ne tak, abyste měli blokovaná kola. |
4) Využívejte celou šířku závodní trati. |
Konečný rozdíl: dvě a půl vteřiny
Zajímavé je, že zatímco Jan Černý jezdil všechna kola víceméně ve stejném čase (okolo 55 sekund), já jsem měl první měřené kolo za rovnou jednu minutu a 55 setin. Každá další kola znamenala zlepšení, nejlepších časů dosáhnete, když zapomenete na to, že závodíte a pojedete co nejvíce plynule. Výsledný čas se podařilo stáhnout na 00:57:57, rozdíl tedy činil zhruba dvě a půl vteřiny.

Přední pneumatiky byly po bezmála třech hodinách na okruhu na vyhození.