Hlavní obsah

Infiniti představilo první sériový motor s proměnnou kompresí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přeplňované motory mají problém, že potřebují mít sníženou kompresi, aby nedocházelo k detonačnímu spalování. Jenže je to neefektivní. A tak Infiniti vyvinulo motor s proměnnou kompresí.

Foto: Infiniti

Infiniti VC-T

Článek

Je to první sériový motor tohoto typu, který bude skutečně nasazen v osobním voze, a to v Infiniti Q50. Jde o čtyřválec o objemu dva litry, jehož výkon nám bohužel zatím značka neprozradila, ale prý má být výrazně silnější než konkurent od Mercedesu, BMW apod.

Neoficiálně (oficiální informace padnou až na autosalonu v Paříži v rámci tiskové konference) má mít motor výkon 200 kW, což opravdu předčí většinu konkurence. Ano, najdou se i výkonnější (Honda Civic Type R, Subaru Impreza WRX STi nebo Mercedes-Benz CLA45 AMG), ty ale má motor výrazně překonat v ekonomice provozu. Má mít až o 27 % menší spotřebu.

Princip

Přeplňováním se dodá do spalovacího prostoru nad pístem větší množství chladného vzduchu, který dokáže zásobit plamen většími dávkami benzínu. Jenže když je komprese příliš velká, dochází k detonačnímu spalování, což je pro motor extrémní problém.

Foto: Infiniti

Infiniti VC-T

A tak Infiniti vytvořilo motor, který má v jedné krajní fázi kompresní poměr 14:1 a ve druhé 8:1. Princip je v tom, že na středové ose klikové hřídele je vlastně nasazeno pohyblivé rameno, jehož pozice je stavěna pomocí sekundární ojnice upevněné ke stavěcí hřídeli. Ta je ovládána speciálním servomechanismem.

Tím se vlastně může změnit pozice pístu vůči hlavě válců, takže vznikne variabilní kompresní poměr. Jeho změnou se může agregát přesouvat od nastavení pro výkon až po nastavení pro ekonomický provoz.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám