Hlavní obsah

Golf z Golfsburgu

Právo, Jaroslav Šimek
GOLFSBUR/WOLFSBURG

Golfu páté generace vysekli pořádnou poklonu. Po dobu jeho mezinárodní prezentace (25. 8.-10. 10. 2003) totiž dočasně přejmenovali jeho rodné město Wolfsburg na Golfsburg.

Foto: Vratislav Konečný

ilustrační foto

Článek

Proč? Auto má navázat na více než 22 miliónů stejnojmenných předchůdců vyrobených od roku 1974, a prodloužit tak šňůru úspěšnosti jednoho z nejoblíbenějších, a tedy i nejprodávanějších aut na světě.

Výraznější interiér

Vzhledové změny, zvlášť pokud jde o karosérii, na první pohled rozhodně nebijí do očí. Hlavní upoutávkou na změnu generace je přepracovaný tvar masky, zejména reflektorů a také koncových svítilen. A pak také odbočovací světla, zapuštěná do vnějších zrcátek. Jinak tří- a pětidveřový hatchback jako první varianty z nastupující generace golfů zhruba kopírují velmi zdařilý tvar karosérie předchůdce, který se vyráběl od roku 1997. Výraznějších změn proti tomu doznal interiér, a to zvlášť v oblasti působení řidiče.

Oku lahodí členitější, ale velmi přehledná palubní deska se snadnou dostupností ovládacích prvků. Ve verzích s bohatější výbavou byl nahrazen čtyřramenný volant téměř sportovním tříramenným s ideální tloušťkou věnce. Ale tvůrci vozu tentokrát vyrukovali i s řadou nápaditých detailních řešení. Nejvtipnějším, avšak zároveň též elegantním je použití otvíráku k oddělení dvojice lahví či kelímků ve společném výlisku na středovém tunelu. Samozřejmě že se dá snadno vyjmout a použít třeba k odzátkování lahve s colou. Ale nelze si nepovšimnout ani kvalitních materiálů a vysoké úrovně dílenského zpracování.

Objemnější kabina

Konstruktéři nového golfu soustředili pozornost k pohodlí. Leccos vyplývá už z toho, že hatchbacky jsou nyní o 55 mm delší, o 24 mm širší a o 41 mm vyšší při zvětšeném rozvoru náprav o 69 mm. Největší uspokojení to určitě přináší cestujícím na zadních sedadlech - mají více místa pro nohy, v oblasti loktů a ani nad hlavou není těsno. Z nové velikosti těží i o 20 l větší základní objem zavazadlového prostoru. Narostl na celkových 350 l.

K pohodlnému cestování nemálo přispívá i měkčí polstrování sedadel, než nabízely golfy dosud. Avšak zároveň není přehnané, takže posádka si může i díky tomu náležitě vychutnat pocit z dynamické jízdy třeba serpentinami či po méně kvalitním povrchu vozovek s nerovnostmi. Pocit suverénní jízdy značnou měrou podporuje i poprvé v golfu nasazená víceprvková zadní náprava.

Také tuhost karosérie je mimořádná a na jízdních vlastnostech a zvýšeném komfortu je to znát. Uplatnění moderní techniky a technologií včetně výrobních (např. laserové svařování karosérie), které též ve svém výsledku přispívají k uživatelské spokojenosti, je společně s robustností a bezpečností nejsilnější stránkou novinky.

Expanze motorů

Celkem osm modernizovaných či nových motorů je zatím naplánováno pro využití v novém golfu. Jedná se o pětici benzínových agregátů 1,4 l (55 kW), 1,4 FSI (66 kW), 1,6 l (75 kW), 1,6 FSI (85 kW) a 2,0 FSI (110 kW) a trojici dieselů 1,9 TDI (77 kW), 2,0 SDI (55 kW) a 2,0 TDI (103 kW). Označení FSI je propůjčeno benzínovým motorům s přímým vstřikem paliva, SDI naftovému motoru s atmosférickým plněním a TDI turbodieselům s přímým vstřikem paliva.

Z testovaných motorů jsem měl možnost vyzkoušet čtveřici. Až překvapivě energicky se projevovala "čtrnáctistovka" FSI, která se ukázala být pružná i v nižších otáčkách. Totéž ještě ve větší míře platilo o motoru 1,6 FSI, který naznačuje, že by v tomto voze mohl být nejvíc ceněn běžnou uživatelskou veřejností. Dvoulitr FSI je nesmírně kultivovaný - i při vytáčení je jeho odezvou menší hlučnost, než jakou se projevovaly uvedené dvě předchozí verze.

Z turbodieselů se mi dostal do rukou ten nejvýkonnější - dvoulitr TDI. Jeho ceněné vlastnosti? Vozu poskytuje skvělou dynamiku, je velice pružný a jeho zvuk do kabiny prakticky neproniká. Upoutá též spotřebou, která je v kombinovaném režimu stanovena na 5,4 l nafty na 100 km. Motory lze kombinovat podle typu s pěti- či šestistupňovými ručně řazenými převodovkami, šestistupňovým automatem Tiptronic či novou šestistupňovou automatizovanou převodovkou DSG smožností sekvenčního řazení. I u nás budou zpočátku v nabídce dva benzínové čtyřválce 1,4 l (55 kW) a 1,6 FSI (85 kW) a dva turbodiesely 1,9 TDI (77 kW) a 2,0 TDI (103 kW).

Plus je něco navíc

Dosud byla řeč pouze o golfech v provedení hatchback. Ale existovaly i verze kombi Variant a sedan s označením Bora. "Kombi se dále vyrábět nebude. To je parketa pro škodovky," řekl mi Wilfried Bockelmann, jeden z nejvlivnějších mužů koncernu VW. Ohlasem na dosažení větší prostornosti golfu má být pětimístná varianta Golf Plus, která se vzhledově příliš nevymyká tvarům pětidveřového hatchbacku, ale je větší a blíží se pojetí minivanu. Čtyřdveřový sedan Bora bude napříště vyráběn pouze v Mexiku a dodáván hlavně na americký trh.

Zájemcům o vysloveně sportovně laděný golf hodlá automobilka nabídnout dravější verze v podobě třídveřového modelu GTI s turbomotorem FSI o 200 koních a modelu R 32, který dostane šestiválec a pohon všech kol 4motion. A kdy se první nové golfy ocitnou na českém trhu? Podle slov představitelů importérské společnosti Import VW Group v únoru příštího roku. Proto také zatím nebyly stanoveny ceny. Ale už ve standardní výbavě mají mít tyto vozy např. šestici airbagů.

A co říci dále k jízdním vlastnostem? To, že Golf V využívá platformu, na níž se už rozjelo do světa nové sportovně střižené Audi A3, leccos naznačuje. Vozy se chovaly neutrálně a i na mokrých vozovkách, kterých jsme si užili při testování v pohoří Harz až dost, rozhodně neztrácely hlavu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám